۱۳۹۱ دی ۱۸, دوشنبه

ساخت فیلم درباره زندگی پیامبر خشم مسلمانان را برانگیخت


حمله به کنسولگری آمریکا در بنغازی درواکنش به فیلم ساخته شده درباره پیامبر اکرم (ص) صورت گرفت. 

جان لاین ، خبرنگار شبکه تلویزیونی بی بی سی از قاهره گزارش داد شماری از مردان مسلح شب گذشته به کنسولگری آمریکا در بنغازی حمله ور شدند و ساختمان کنسولگری را به آتش کشیدند. 

وزارت خارجه آمریکا مرگ یک مقام آمریکایی را تایید کرد و اکنون شنیده شده است که این فرد کریستوفر استیونز ، سفیر آمریکا در لیبی بوده است اما هنوز واشنگتن مرگ وی را تایید نکرده است. اما به احتمال زیاد سفیر آمریکا به همراه سه آمریکایی دیگر در حادثه َآتش سوزی بر اثر خفگی جان باخته است گرچه ممکن است شماری از کشته شدگان از اتباع لیبی بوده باشند. 


وی درباره عوامل احتمالی این اقدام گفت یک گروه شبه نظامی اسلام گرا در لیبی بطور مستقیم مسئولیت این اقدام را برعهده نگرفت اما تلویحا اعلام کردند آنها در پس این حمله قرار داشتند. برخی گروههای شبه نظامی از قدرت بالایی در بنغازی برخوردارند. اززمان سرنگونی معمر قذافی ، شمار زیادی از مردم این کشور به سلاح مجهز شدند که برخی از آنها شبه نظامیان سازماندهی شده هستند و برخی از آنها نیز در خیابانها پرسه می زنند و تیر هوایی شلیک می کنند. آنچه موجب حمله به کنسولگری آمریکا در لیبی و برپایی تظاهرات در قاهره شد فیلمی است که درباره زندگی حضرت محمد (ص) ساخته شده است ، فیلمی که پس از آن نمیتوان حوادثی را که به وقوع می پیوندد را توجیه کرد اما به نظر می رسد این فیلم بطور عمد ساخته شده است تا واکنش هایی را بر انگیزد. 

من بخشهای کوچکی از این فیلم را دیدم که به شدت مسلمانان را مورد هجمه قرار داده است. 

این فیلم که از یک شبکه افراطی مرتبط با سلفی ها منتشر شده است بطور یقین موجب نارضایتی بسیاری شده است و به همین جهت موجب خشم مسلمانان مصر ، لیبی و دیگر کشورهای مسلمان شده است. 

جان لاین در خصوص عوامل ساخت این فیلم گفت یکی از سازندگان فیلم سم بسیل نام دارد. وی یک یهودی اسرائیلی است که در ایالت کالیفرنیای آمریکا زندگی میکند. احتمالا تری جونز که به خاطر قرآن سوزی مناقشاتی را بوجود آورد نیز در این کار دخالت دارد البته وی خود مشارکت در ساخت این فیلم را تایید نکرده است. فرد دیگری بنام موریس صادق نیز در ساخت این فیلم نقش داشته است که قبلا تابعیت مصری داشته است اما دولت مصر و کلیسای قبطی وی را به خاطر تحریک آمیز بودن فیلم ضد مسلمانان طرد کردند. 

وی درباره پیامدهای حمله به کنسولگری آمریکا در لیبی گفت این اقدام هم در کشورهای مسلمان و هم در آمریکا تبعات گسترده ای به همراه خواهد داشت. میت رامنی ، نامزد حزب جمهوریخواه انتخابات به شدت نحوه برخورد اوباما با این مسئله را محکوم کرد.
 واحد مرکزى خبر (www.irib.ir) 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر