۱۳۹۱ دی ۱۷, یکشنبه

تفسیر زیباکلام از جمله جنجالی احمدی نژاد



 
  
  
   یک تحلیل گر مسائل سیاسی گفت: من فکر می کنم که به هیچ وجه پاسخ ارایه شده از سوی آقای احمدی نژاد مبنی بر اینکه «... از کجا می دانید که امسال سال پایانی دولت است...» اتفاقی نبوده و ایشان به خوبی می دانست که این پاسخ تا چه میزان می تواند از فردای گفت و گوی تلویزیونی در جامعه سوال و اما و اگر ایجاد کند. 

صادق زیباکلام با بیان این مطلب در گفتگو با فرارو گفت: هیچ کس به اندازه آقای احمدی نژاد و حلقه نزدیکانش بر این امر واقف نیستند که امسال، سال پایانی دولت است و به عبارتی دقیق تر ماه های پیش رو ماه های پایانی حضور در راس قدرت محسوب می شود و سال آینده در چنین روزهای کابینه دولت جدید هم رای اعتماد خود را از مجلس اخذ کرده است و آقای احمدی نژاد به نارمک برگشته و زندگی جدید را شروع کرده است. 

وی با تاکید بر اینکه تنها در یک صورت خواب آقای احمدی نژاد و حلقه نزدیکانش تعبیر خواهد شد و آن پیروزی عضوی از این حلقه در انتخابات آینده است گفت: درصورتی که جبهه پایداری به زعامت آیت الله مصباح یزدی نتواند بر سر نامزد واحد اصولگریان در انتخابات ریاست جمهوری با اصولگریان سنتی به زعامت آیت الله مهدوی کنی به توافق برسد و شکافی که در انتخابات مجلس نهم وجود داشت پر نشده باقی بماند و هر یک از طرفین یک نامزد را روانه انتخابات کنند و در نهایت نامزد جبهه پایداری پیروز شود آن وقت این خواب تعبیر خواهد شد. 

این استاد دانشگاه افزود: پیروزی نامزد جبهه پایداری و یا نامزد مورد تایید آیت الله مصابح یزدی می توانند حضور احمدی نژاد و حلقه نزدیکانش را در قدرت تداوم بخشد و منجر به آن شود که تفکر دولت کنونی حداقل برای چهار سال دیگر حاکم بماند. 

وی تصریح کرد: یعنی ممکن است در این صورت الگوی پوتین – مدودف که هشت سال مدودف رییس جمهوری روسیه است و پوتین نخست وزیر و بالعکس را در ایران هم شاهد باشیم به طوری که در صورت تداوم حاکمیت تفکر دولت کنونی با پیروزی یکی از اعضای حلقه نزدیکان آقای احمدی نژاد در انتخابات ریاست جمهوری سال آینده، احتمال حضور دوباره آقای احمدی نژاد در انتخابات ریاست جمهوری بیش از پیش افزایش می یابد. 

این تحلیلگر مسائل سیاسی با تاکید بر اینکه بعید است که اصولگریان سنتی اجازه دهند خواب دولت با پیروزی نامزد مورد حمایت آیت الله مصباح یزدی در انتخابات ریاست جمهوری آینده تعبیر شود گفت: همانطور که پیش از این بار ها تاکید کرده ام انتخابات ریاست جمهوری سال آینده بر پایه رقابتی درونی در اردوگاه اصولگریان خواهد بود و نقطه شکاف این رقابت نیز آقای احمدی نژاد و حلقه نزدیکانش خواهند بود. 

وی افزود: این رقابت درانتخابات مجلس نهم نیز علنی شد و یاران احمدی نژاد خیز بلندی برای تصاحب مجلس با معرفی حداد عادل برای ریاست مجلس برداشتند اما در نهایت توانستند تنها ۱۰۰ رای برای خود جمع کنند و رقابت را به اصولگریان سنتی واگذار کردند. 

زیباکلام تصریح کرد: هر چند برخی ممکن است تاکید کنند انتخابات ریاست جمهوری با انتخابات مجلس شورای اسلامی تفاوت های اساسی دارد و مهم ترین تفاوت هم در توان دولت در بسیج کردن امکانات دولتی برای تصاحب کرسی ریاست جمهوری به منظور تداوم حضور در قدرت باشد. 

وی تاکید کرد: بنابراین اولا شاید همین نگرانی منجر به آن شد که آقای کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان از احتمال تغییر در ساختار برگزاری انتخابات خبر داد و در عین حال برخی از اصولگریان سنتی خواستار کاهش اختیارات دولت در برگزاری انتخابات به منظور به حداقل رساندن دخالت های دولتی در جریان شدند و ثانیا باید این نکته را از نظر دور نکرد که طرف مقابل دولت به هیچ وجه دست و پا بسته نیست. 

این استاد دانشگاه ادامه داد: اصولگریان سنتی در انتخابات هم توان بسیج عمومی دارند و می توانند برای خود رای قابل توجه ای به واسط قدرت نفوذ در مساجد و پایگاه های بسیج جمع کنند و هم از اختیارات کافی برای جلوگیری از دخالت های دولتی در انتخابات و ممانعت از پیروزی نامزد رقیب برخوردارند. 

وی تصریح کرد: بر این اساس بنده شانس نامزد مورد حمایت آیت الله مصباح یزدی در انتخابات ریاست جمهوری سال آینده را در مقابل نامزد مورد حمایت اصولگریان سنتی چندان زیاد نمی دانم از این رو آقای احمدی نژاد نباید خیلی مطمئن باشد که امسال سال پایانی دولتش نخواهد بود. 

زیباکلام با اشاره به مفتوح بودن پرونده های قضایی علیه حلقه نزدیکان احمدی نژاد گفت: در سال های اخیر پرونده های قضایی علیه یاران احمدی نژاد باز شده که بسیاری از آن ها بدون هیچ سرانجام کنار گذاشته شده است و به نوعی مفتوح هستند. 

وی افزود: اینکه این پرونده ها کی و چطور مختومه می شوند به نظر می رسد که به نوع پایان دولت بستگی دارد یعنی اگر آقای احمدی نژاد در پایان دوره دولت تصمیم بگیرد که خیلی راحت با کرایه خطی در حالی که وسایل شخصی اش را همراه دارد پاستور را به مقصد نارمک ترک کند بعید است که این پرونده ها دوباره مفتوح شود. 

این تحلیل گر مسائل سیاسی در خاتمه گفت: بنابراین در ماه های پایانی شاهد یک رقابت سنگین و جدی میان طرفداران احمدی نژاد و اصولگریان سنتی بر سر انتخابات خواهیم بود و با توجه به اینکه بر خلاف گذشته که رقابت انتخاباتی میان دو گروه و جناح یعنی یک طرف اصولگریان که همه امکانات را در اختیار داشتند و طرف دیگر اصلاح طلبان که با حداقل ها قدم به میدان رقابت می گذاشتند این دوره رقابت میان یک جناح است که همه امکانات به یک میزان میان آن ها تقسیم شده و همین امر این رقابت را بیش از پیش حساس خواهد کرد.
  

   گزارش : سایت خبری تحلیلی تابناک (www.tabnak.ir) 
 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر