۱۳۹۱ شهریور ۲۹, چهارشنبه

پخش فیلم موهن موجب خشم مسلمانان شد؟



  
  
در حالی که پخش فیلمی موهن موجب خشم مسلمانان، به ویژه در لیبی و مصر و حمله به سفارت آمریکا در این کشورها شده، محتوای این فیلم چیست؟

به گزارش ايران نيوز24 ، فیلم مذکور از سوی تری جونز، کشیش ضد اسلام اهل فلوریدای آمریکا، منتشر شده که اعلام کرده‌ است انتشار این فیلم به مناسبت سالگرد حملات یازده سپتامبر صورت گرفته است. در این فیلم دوساعته، شخصیت ارزشمند پیامبر اکرم (ص) به طنز گرفته شده و این چهره پاک، فردی ترسیم شده‌ است که گناهان بسیاری مرتکب می‌شود.
«سَم باسیل»، نویسنده و کارگردان این فیلم، که «برائت از مسلمانان» نام دارد یک یهودی آمریکایی اهل کالیفرنیا و شاغل در بخش مستغلات است، اما پخش و توزیع فیلم را تری جونز برعهده دارد.

سم باسیل که هم‌اینک در مخفیگاه به‌ سر می‌برد به «وال‌ استریت جورنال» گفته‌ است که «بیش از ۱۰۰ یهودی با اعطای ۵ میلیون دلار» در تأمین مالی این فیلم کمک کرده‌اند و این فیلم با شرکت ۶۰ هنرپیشه و ۴۵ نفر پشت صحنه در سه ماه ساخته شده‌ است.
به گفته «سم باسیل»، این فیلم تاکنون تنها یک بار اکران شده که اوایل سال جاری در سالنی تقریباً خالی در هالیوود بوده است.
تری جونز، کشیش کلیسای گِینزویل فلوریدا، که شبکه خبری سی‌ان‌ان در وب‌سایت خود او را کشیشی «جویای نام» توصیف می‌کند پیشتر در اردیبهشت‌ماه امسال قرآن را آتش زده بود.
تری جونز روز ۲۰ مارس ۲۰۱۱ نیز یک نسخه از قرآن را در کلیسای خود به آتش کشید که این اقدام تظاهرات گسترده‌ای را در افغانستان به دنبال داشت که طی آن ده‌ها تن کشته و زخمی شدند.
این فیلم موهن که با دو نام "برائت از مسلمانان" و "زندگی محمد[ص] رسول اسلام"معرفی شده یک فیلم یک فیلم آماتوری به کارگردانی «سام باسیل» است و حاوی صحنه‌ها و توهین‌هایی به پیامبر اکرم(ص) است که زبان از بیان آنها شرم می‌کند.
این فیلم پیش از این تنها یک بار در سالنی در هالیوود به شکل خصوصی نمایش داده شد و قرار بود در سالگرد حادثه 11 سپتامبر در کلیسای تری جونز (کشیش سفیه) به نمایش درآید؛ اما این نمایش لغو شد.
این کشیش طبق اعلام قبلی، حرکت موهن دیگری به نام «محاکمه مردمی محمد[ص]» برگزار کرد و به زعم خود آن حضرت را محاکمه نمود. قرار بود این فیلم در کنار این محاکمه نمایش داده شود.
اما علیرغم لغو پخش رسمی فیلم موهن، بخش‌هایی از این فیلم در فضای مجازی منتشر گردید و چون این کار از سوی قبطیان مهاجر مصری انجام شد، نخستین واکنش‌ها از مصر علیه این اقدام برخاست و سپس به لیبی، یمن و دیگر کشورها کشیده شد.
شخصیت‏های مسلمان، مسیحی، قبطی و نیز کاخ سفید ساخت این فیلم را محکوم کردند؛ اما مسلمانان خشمگین در مصر و لیبی، با حمله به نمایندگی های سیاسی آمریکا در "قاهره" و "بنغازی"، سفیر آمریکا در لیبی را کشتند.
دولت آمریکا که اینک با خشم مسلمانان بیدارشده مواجه شده است تلاش می‏کند خود را از این اقدام موهن بری کند؛ اما آیا می‏توان باور کرد که ساخت فیلمی با سرمایه هنگفت 5 میلیون دلاری و نیز اقدامات مستمر کشیش دیوانه بدون اطلاع و رضایت مقامات کاخ سفید انجام شده باشد؟
زمان این فیلم 2 ساعت است اما بخش هایی چند دقیقه ای از آن (به زبان انگلیسی و نیز با دوبله به زبان مصری محلی) بر روی شبکه ویدئویی "یوتیوب" منتشر گردیده است.

مشخصات فیلم

نام فیلم: برائت از مسلمانان (زندگی محمد رسول اسلام)
سناریست، تهیه کننده و کارگردان: سام باسیل (به انگلیسی: (Sam Bacile
محصول: 2011 ـ ایالات متحده آمریکا
زمان: 120 دقیقه
حامیان مادی: صهیونیست‏ها.
حامیان معنوی: «عصمت زقلمه» رییس دولت خودخوانده قبطی (هیئت عالی حکومت قبطیان مهاجر در آمریکا) ـ «موریس صادق» وکیل قبطی دادگستری ـ «تری جونز» کشیش قرآن‏سوز آمریکایی.

داستان فیلم

این فیلم با صحنه‌هایی از حملات گروه‌های تندرو به یک داروخانه مربوط به پزشکی قبطی در مصر آغاز می‏شود. در این صحنه چند مسلمان با محاسن بلند با چوب و چماق به داروخانه این پزشک حمله می‏کنند و با حمله ناجوانمردانه به همسر وی، مغازه اش را ویران می کنند؛ اما پلیس مصر تنها نظاره گر این حادثه است.
فیلم پس از این بخش، به حیات پیامبر اعظم(ص) در صدر اسلام منتقل می‌شود و با پخش صحنه های مبتذل (که از بیان آنها معذوریم)، علاوه بر توهین به پیامبر اکرم(ص)، دین اسلام را به عنوان "سرطان" و مسلمانان را افرادی خشن، عقب مانده و طرفدار خونریزی نشان می دهد.



گذشته از صحنه‏ های سخیفی که ارزش بیان ندارد، یکی از شیطنتهای فیلم آن است که مسلمانان را افرادی شکنجه‏ گر معرفی کرده است و در صحنه ای از فیلم یک زن سالخورده به نحو عجیبی شکنجه می شود؛ در حالی که در تاریخ اسلام چنین چیزی مشاهده نمی شود. در واقع، در این فیلم بسیاری از جنایت‏هایی که نظامیان آمریکایی، اسرائیلی و غربی در سال‏های اخیر در حق مردم فلسطین، عراق و افغانستان انجام داده و در "گوانتانامو" و "ابوغریب" مرتکب شده اند را بی‏شرمانه به اسلام و مسلمانان نسبت می‏دهد.
در این فیلم نقش پیامبر(ص) را یک بازیگر آمریکایی با رفتاری کمدی و توهین‌آمیز بازی می‌کند و در آن تلاش شده است تا نزول وحی بر پیامبر(ص) را دروغ معرفی کند.
روزنامه وال استریت ژورنال در توصیف این فیلم نوشت: فیلم "برائت از مسلمانان" یک فیلم سیاسی و نه مذهبی است و در آن از اسلام به عنوان سرطان یاد شده است.

آشنایی با کارگردان

سام باسیل یک شهروند اسرائیلی ـ آمریکایی ایالات متحده است. وی یک مشاور املاک و مدیر شرکت‏های ساخمانی است که در کالیفرنیای جنوبی زندگی می‌کند . علیرغم عدم انتشار هیچ تصویری از وی، او یک شخص حقیقی است و سنی بین 52 تا 56 سال دارد. (یعنی سام باسیل، یک نام مستعار نیست).
باسیل از روز سه شنبه (۱۱ سپتامبر 2012 ـ ۲۱ شهریور 1391) که با روزنامه صهیونیستی "هاآرتص" و روزنامه آمریکایی "وال ستریت ژورنال" مصاحبه کرد ناپدید شد و از مکان اختفای وی اطلاعی در دست نیست.
وی به روزنامه " وال استریت ژورنال" گفت: "برای این فیلم 5 میلیون دلار از یکصد صهیونیست اعانه جمع آوری شده است. این فیلم با استفاده از 59 بازیگر و تیمی 45 نفره در پشت صحنه، به مدت سه ماه در اواسط سال گذشته میلادی در کالیفرنیا تولید شد".
با وجود این هزینه هنگفت، کیفیت فیلم بسیار پایین و دکورها و صحنه‏ ها بسیار آماتوری و پیش پا افتاده است.
اما پس از ابراز انزجار مسلمانان جهان رسانه های غربی سعی می کنند هویت واقعی سازنده فیلم را مخفی کنند.
دویچه وله در گزارشی ادعا کرد: یک فعال مسیحی‌مذهب که به گفته‌ی خود در جریان تهیه فیلم همکاری داشته، اما می‌گوید که "بسیل" نام مستعار است و فرد مورد نظر نه یهودی‌مذهب است و نه اسرائیلی. به گفته‌ی استیو کلین، گروهی از شهروندان ایالات متحده که در خاورمیانه متولد شده‌اند، فیلم را تهیه کرده‌اند.
دویچه وله مدعی شد: بنا بر اعلام منابع اسرائیلی نیز شخصی با نام "بسیل" در فهرست شهروندان این کشور ثبت نشده است. استیو کلین از هویت واقعی کارگردان اظهار بی‌اطلاعی کرده است.



آشنایی با حامیان فیلم

گروه موسوم به «قبطیان مهاجر»: دکتر عصمت زقلمة از شخصیت‏های قبطی مهاجر و ساکن در آمریکا، در سال گذشته میلادی با ادعای اینکه مسیحیان قبطی مصر در معرض ظلم و قتل هستند "حکومت قبطی در تبعید" را تشکیل داد و خود را رییس آن اعلام کرد. دیگر مقامات این دولت خودخوانده «مستشار موریس صادق» مدیر اجرایی، «مهندس نبیل بسادة» دبیرکل و «مهندس إیلیا باسیلی» هماهنگ کننده بین المللی آن هستند.
اما رهبران قبطی مقیم مصر، با رد تشکیل این دولت، اعلام کردند که زقلمة و موریس را نماینده خود نمی دانند.
«تری جونز» : کشیش یک کلیسای کوچکی در ایالت فلوریدا است. وی جایگاهی در بین مسیحیان آمریکا ندارد و در کلیسای محلی او تنها حدود 20 و حداکثر ۵۰ نفر حاضر می‏شوند.
وی از 11 سپتامبر سال 2001 تاکنون به همراه همسرش در کلیسایی کوچک در شهر "گینسویل" حمله علیه جهان اسلام را آغاز کردند. جونز در نهمین سالگرد حملات یازده سپتامبر خواستار برگزاری مراسم قرآن سوزی شد و سرانجام پس از غائله ‏های رسانه‏ ای فراوان و کسب شهرت منفی جهانی، در روز ۲۰ مارس ۲۰۱۱ این کار موهن را انجام داد.


عواقب این کار ابلهانه وی گریبانگیر آمریکائیان مقیم کشورهای اسلامی و کارکنان سازمان ملل شد؛ و فقط در "مزار شریف" افغانستان دست کم ۱۲ نفر از نیروهای سازمان ملل کشته شدند.
تری جونز از سوی رهبران دینی مسیحیت نیز مردود است و علاوه بر محکومیت رسمی وی از سوی "واتیکان" روحانیون مختلف مسیحی نیز کار وی را نفی کرده‏ اند. رهبران دینی شهر دیربورن نیز با موضع‌گیری در برابر این تصمیم ضددینی تری جونز اعلام کرده بودند که مقابل مرکز اسلامی دیربورن گرد هم خواهند آمد تا اعلام کنند مخالف اهانت به احساسات اقلیت‌های مسلمان هستند.
وی پس از آنکه با سوءاستفاده از غائله سوزاندن قرآن در دو سال گذشته، از یک کشیش روستایی به یک چهره جهانی تبدیل شد پارسال نیز تبلیغات شدیدی را آغاز و سرانجام نسخه ای از قرآن را به آتش کشید. او امسال نیز نمایش مضحک "محاکمه مردمی پیامبر(ص)" را به راه انداخت.

سوء استفاده کارگردان از عوامل فیلم؟

در همین حال یک بازیگر زن که در این فیلم ایفای نقش کرده است ادعا کرد که عوامل فیلم از آنچه سازنده آن دنبال می‌کرده است، مطلع نبوده‌اند. وی می‌گوید که به وی گفته نشده بود که این فیلم در نهایت به کجا خواهد انجامید؛ بلکه در زمان فیلمبرداری، فیلم مزبور «جنگجویان صحرا» نام داشته و زمان آن نیز مربوط به هزاران سال پیش از ولادت پیامبر اسلام(ص) بوده است.
این بازیگر که «سیندی لی گارسیا» نام دارد، تصریح کرد: «قرار نبود این فیلم هیچ کاری به مذهب داشته باشد، بلکه قرار بود نشان دهد که در گذشته شرایط در مصر چگونه بوده است؟ در این فیلم در رابطه با [حضرت] محمد(ص) و یا مسلمانان چیزی نبود.»
یکی دیگر از اعضای گروه سازنده فیلم موهن هم که به دلایل امنیتی خواست تا نامی از وی برده نشود، روز چهارشنبه در پیامی به شبکه خبری سی‌ان‌ان ابراز داشت: «تمام عوامل فیلم بشدت ناراحت هستند و احساس می‌کنند تهیه‌کننده فیلم از آنها سوءاستفاده کرده است. ما از این فیلم حمایت نمی‌کنیم و درباره مقصود و منظور آن دچار گمراهی شدیم. ما از بازنویسی‌های کامل فیلمنامه و دروغ‌هایی که به عوامل فیلم گفته شد، شوکه شده‌ایم.»
همچنین بیانیه‌ای از سوی عوامل فیلم منتشر و در آن اعلام شده است که نام پیامبر اسلام(ص) و هرچه که مربوط به اسلام است، پس از پایان مراحل فیلمبرداری به فیلم مزبور اضافه شده است. همچنین دیالوگ‌های اهانت‌امیز فیلم مزبور در زمان فیلم‌برداری ضبط نشده‌اند بلکه آن نیز بعداً به‌وسیله دوبله تغییر داده شده و جایگزین دیالوگ‌های اصلی شده‌اند.
این بیانیه تأکید کرده است که سام باسیل کارگردان فیلم از عوامل سازنده آن سوءاستفاده کرده است.

نرم افزارهایی برای کار بهینه



مرکز نرم افزاری اوبونتو، ابزار بسیار مناسبی برای دریافت و نصب نرم افزار است، بخصوص اگر به دنبال انجام کار باشید و بخواهید نرم افزارهایی در ارتباط با بهبود محیط کارمجازی خود نصب و استفاده کنید.

۱ ـ FocusWriter: برخلاف اغلب امکاناتی که یک نرم افزار واژه پرداز سنگین مانند LibreOffice Writer در اختیار قرار می دهد، بخش های زیادی در هر دسکتاپ وجود دارد که باعث حواس پرتی می شود. FocusWriter برای کسانی مناسب است که می خواهند پای سیستم بنشینند و تایپ کنند (داستان نویسی، ترجمه و...) و اتفاقاتی که در سیستم عامل رخ می دهد حواسشان را پرت نکند. برخلاف دیگر ابزارها، در این ابزار می توان به صورت Full Screen تایپ کرد. همچنین قابلیت تعویض Background این پردازنده اجازه می دهد پس زمینه ای مناسب و متمرکزکننده برای خود انتخاب کنید.

۲ ـ MyWake: ایده قرار دادن ساعت کوکی در سیستم عامل دسکتاپ کمی عجیب به نظر می رسد؛ اما وقتی به این نتیجه می رسید که باید زمان زیادی را صرف مدیریت کارهای خود بکنید، آن موقع خواب ماندن کمکی به انجام کارها نمی کند. نرم افزار MyWake زنگ های هشداردهنده ای دارد که آدم را از عمیق ترین خواب ها بیرون می کشد و پای سیستم می نشاند.

۳ ـ Planner: امروزه نتیجه بخشی پروژه ها نه تنها اهمیت بیشتری پیدا کرده است، بلکه یک مهارت جدی به حساب می آید. به همین دلیل، بهتر است در پروژه های بزرگ از نرم افزارهای کمکی مثل Planner استفاده کنیم. مدیریت وظایف تا تولید گزارش های مرتبط با روند انجام کار یکی از قابلیت های این نرم افزار است.

۴ ـ Freeplane: مدیریت ذهن یکی از کارهای زمانبر در بخش تولید است. استفاده از نرم افزار صحیح، برای کنترل جریان ذهن و تمرکزگرایی در انجام کارها با کمک Freeplane ساده تر خواهد شد. این نرم افزار می تواند افکاری را که به دیگران مرتبط است دسته بندی کند و به یکدیگر ربط بدهد تا ایده ها و افکارتان واضح تر به نظر برسد.

۵ ـ Glom: مدیریت دیتابیس اگرچه چیز جدیدی نیست، اما استفاده ساده از دیتابیس در لینوکس، کار صددرصد نتیجه بخشی نبوده و با توجه به نرم افزار و مهارت لازم، بعضا با شکست مواجه شده است. Glom می خواهد این فضای خالی را پر کند. رابط کاربری ساده و گرافیک آن برای مشاغل کوچک و متوسط بسیار مناسب است.

۶ ـ Pybliographer: رهگیری دیتابیس کتاب ها به زمان زیاد یا نرم افزار مناسب نیاز دارد. این نرم افزار قابلیت اتصال به LibreOffice را دارد، رابط کاربری اش ساده است و می توان برای مراجعه به منابع آموزشی از آن استفاده کرد.

۷ ـ gSTM: کسانی که با SSH خیلی سر و کار دارند، خوب می دانند ارتباط برقرار کردن با رایانه ها و سرورهای مختلف می تواند اندکی دشوار باشد. این ابزار گرافیکی می تواند از SSH استفاده کرده تا نرم افزارها را از طریق شبکه اجرا کند.

۸ ـ Liferea: خوراک های خبری برای عده بسیاری، یکی از بهترین تکنیک ها در وب به حساب می آید. نرم افزار فیدخوان Liferea یکی از بهترین نرم افزارهای خبرخوانی است که در وقت و هزینه صرفه جویی می کند.

۹ ـ WebHTTrack: هرچند استفاده از این نرم افزار روزمره نیست، اما گاهی اوقات که می خواهید کل اطلاعات یک وب سایت را دریافت کنید، بهترین گزینه به شمار می رود. خوشبختانه، WebHTTrack همه این کارها را از طریق یک رابط کاربری ساده انجام می دهد.

۱۰ ـ Unity Mail: اگر در رایانه تان با یک آدرس ایمیل کار می کنید، پس Unity Mail برای شما ساخته شده است. این ابزار دوست داشتنی که در محیط Unity اوبونتو خوب کار می کند، اطلاعات ایمیل را دریافت می کند.

۱۱ ـ UGet: در صورتی که در پروژه ای چند نفره مشغول به کار هستید، دریافت چندفایل به طور همزمان قاعدتا سرعت بیشتری به کارهایتان خواهد بخشید. این کارها را می توان با UGet انجام داد که در دانلود فایل ها به روش های مختلف قابلیت های زیادی دارد. از همه مهم تر، خود UGet به پیش نمایش فایل های دریافت شده نیز می پردازد.

۱۲ ـ Iptux: اغلب مسنجرها در شرکت ها یکی از بزرگ ترین دغدغه های امنیتی به شمار می رود، اما می توان با کمک Iptux، مسنجری استاندارد بین اعضای شرکت قرار داد تا کارهای درون شرکتی را بهتر و سریع تر انجام داد.

۱۳ ـ Giver: به طور کلی استفاده از Samba یا SSH برای اشتراک فایل بسیار کافی است؛ اما اگر بخواهید فایلی را با یک سیستم به اشتراک بگذارید که یکطرفه باشد، نرم افزار Giver این کار را براحتی انجام می دهد و نیازی به پیکربندی پیچیده تر شبکه ندارید.

۱۴ ـ Time Tracker: کلید یک روز موفق کاری، زمان بهینه مصرف شده در انجام آن کار است. با کمک نرم افزار رهگیر زمان Time Tracker، می توان زمان انجام یک کار روی پروژه ای خاص را به دقت اندازه گیری و میزان هزینه آن را استخراج کرد.

۱۵ ـ Kazam: گرفتن فیلم از صفحه دسکتاپ برای خیلی ها کار دشواری نیست، اما زمان زیادی خواهد برد. البته انجام این کار بهتر از توضیح های مداوم و حتی تکراری برای مشتریان است. Kazam یکی از نرم افزارهایی است که می تواند برای تولید نرم افزارهای آموزشی استفاده شود.

۱۶ ـ Wake On Plan: فرض کنید پیش از شروع کار، بخواهید رایانه خود را یک بار اسکن و هارد آن را چک کنید. نرم افزار Wake On Plan این کارها را بسادگی انجام می دهد و وقتی صبح سر کار می آیید، نرم افزارهای شما باز شده و آماده کار هستید.

۱۷ ـ SelfControl: حواس پرتی ها برای کسانی که کار خود را پشت رایانه انجام می دهند، گاهی به سختی قابل جبران است. Selfcontrol تمام وب سایت هایی که وقت شما را تلف می کنند، از قبل انتخاب کرده اید بلاک می کند و این تنظیمات را هیچ کس، حتی خود شما نیز نمی توانید حذف کنید، مگر زمانی که برای تمرکز تعیین کرده اید به پایان برسد.

۱۸ ـ APTonCD: همه رایانه ها به اینترنت پرسرعت، دسترسی ندارند. فرض کنید یک سیستم جدید به شبکه خود وارد کرده اید و می خواهید نرم افزارهای خود را به آن منتقل کنید. این کار نه تنها زمانبر است، بلکه به حوصله زیادی نیاز دارد. APTonCD از نرم افزارهای شما در سیستم اصلی کپی می گیرد و می توان آن را بدون استفاده از اینترنت، مستقیما در سیستم جدید نصب کرد.

۱۹ ـ Diodon Clipboard: مدیریت کلیپ بوردها برای کسانی که به دریافت اطلاعات از اینترنت می پردازند بسیار مهم است؛ چرا که اطلاعات با فرمت های مختلف را دریافت می کنند. ذخیره این اطلاعات در لحظه می تواند کار زمانبری باشد، اما با کمک Diodon می توانید تعداد زیادی از بخش ها را کپی کرده و بعدا به سر و سامان دادن به آن بیندیشید.

۲۰ ـ Scribes: ویرایشگرهای متنی قابل دسترس برای کاربران اوبونتو کم نیست، اما یکی از پرکاربردترین آنها Scribes است. این ابزار فوق العاده که سیستم پلاگین محور دارد، می تواند زبان های مختلف را تشخیص داده و متن را highlight کند.
محمدرضا قربانی
روزنامه سلامت ( www.salamat.ir )

اندروید های سفارشی




یکی از راهکارهایی که می توانید گوشی اندروید تان را به یک گجت اختصاصی تبدیل کنید، اضافه کردن برنامه های مورد علاقه به گوشی تان است؛ به بیان دیگر با انجام این کار می توانید یک گوشی سفارشی داشته باشید. البته منظور ما از سفارشی بودن گوشی تان تنها تغییر دادن wallpaper و از این دست کارهای پیش پا افتاده نیست؛ بلکه راهکارهای بسیاری وجود دارد که می تواند اندرویدتان را به یک گوشی فوق اختصاصی تبدیل کند، کارهایی همانند Lock screenهای بسیار پیشرفته، نوارهای مخصوص انتخاب برنامه و کارهایی از این دست.

نوشتاری را که در ادامه خواهید خواند، برنامه هایی را معرفی می کند که می توانید با کمک آنها، اندرویدتان را به یک ابر اندروید تبدیل کنید. اولین برنامه پیشنهادی ما Wallpaper changer است.

همان طور که از اسم آن مشخص است این برنامه برای کمک به تغییر Wallpaperهای نصب شده روی اندرویدتان مورد استفاده قرار می گیرد. در عمل هر بار که شما صفحه نمایش تان را لاک می کنید، تصویر متفاوتی روی این صفحه نمایش قرار می گیرد. در عین حال یکی از نکات مثبت این برنامه استفاده حداقل از شارژ باتری گوشی تلفن همراه تان بوده، ولی این برنامه مزیت مهم تری دارد و آن نداشتن تبلیغات پس از نصب برنامه روی گوشی تان است. هر چند به خاطر داشته باشید که این برنامه با wallpaper های ثابت کار می کند، پس نمی توانید توسط آن wallpaper های متحرک را نمایش دهید.

دومین برنامه ای که می تواند کاربرد فراوانی برایتان داشته باشد Myxer نام دارد. در صورتی که زنگ های گوشی تان یکنواخت و کسل کننده است، این برنامه می تواند برایتان بسیار جذاب باشد. با کمک این اپلیکیشن می توانید آهنگ مورد علاقه تان را که درlibrary موبایل تان ذخیره شده، از آن قسمت جدا و به صدای زنگ موبایل تان تبدیل کنید. ممکن است عده ای بخواهند تنها قسمتی از صدای آهنگ مورد علاقه شان را به جای صدای زنگ گوشی شان قرار دهند، برای این منظور با Myxer می توانید قسمت های مورد علاقه تان را از آهنگ جدا کنید و زنگ گوشی تان قرار دهید.
در ضمن شما می توانید از طریق این برنامه زنگ های مجانی را که کمپانی سازنده روی این برنامه قرار داده دانلود کنید و از آن لذت ببرید.
برنامه دیگری که می تواند بسیار به کارتان آید برنامه ای است با نام ساعت های آنالوگ. در این برنامه کلکسیونی از ساعت های متنوع آنالوگ برای کاربران طراحی شده، که شما می توانید به دلخواه یکی از آنها را انتخاب کنید. با وجود این نیازی نیست که برای انتخاب ساعت مورد علاقه تان هزینه ای را پرداخت کنید.
برنامه ای با عنوان سازمان دهنده فولدر ها یکی از بهترین راه حل های مرتبط کردن صفحه های بسیار شلوغ گوشی است. برنامه Folder Organizer این امکان را برای شما فراهم می کند تا برنامه ها را علامت گذاری و مرتب کرده سپس به صورت گروهی دسته بندی کنید. حتی با کمک این برنامه می توانید شکل برنامه های مورد علاقه تان را هر طور که دوست داشتید، تغییر دهید. تنها راه استفاده از این برنامه پرداخت هزینه شارژ ماهانه توسط سایت مربوط و عضو شدن در آن است. هر چند این امکان هم وجود دارد که بتوانید نسخه های قدیمی تر این برنامه را روی اینترنت پیدا کنید.
بعضی از اندروید ها تنها دارای LED flash هستند و چراغ هشدار دهنده LED light را ندارند. با استفاده از برنامه ای به نام Flashlight Notifier شما می توانید قابلیت های LED light را در اندرویدتان ایجاد کند. پس از این طریق می توانید به آسانی از miss call های گوشی تان مطلع شده و به آنها پاسخ دهید.

یکی دیگر از برنامه های پرکاربرد اندروید برنامه ای است با نام Pro Widgetsبا استفاده از این اپلیکیشن شما می توانید به فروشگاه آنلاین اندروید متصل شده و هر چیزی را که دوست داشته باشید از این فروشگاه آنلاین دانلود کنید. علاوه بر این شما حین کار با این برنامه می توانید تقویم روزانه و برنامه مربوط به قرار ملاقات هایتان را در برابرتان داشته باشید تا در صورت نیاز قرار ملاقات های جدیدتان را یادداشت کنید. هر چند این دو برنامه اندرویدی تنها برنامه هایی نیستند که Pro Widget برایتان نمایش می دهد، بلکه برنامه های دیگری چون فهرست تلفن دوستان در فیس بوک، sms ها و فهرست اسامی دوستانتان در توییتر نیز با یک کلیک روی پنجره مورد نظر برایتان باز می شود. پس به صورت مختصر می توان گفت این برنامه همه چیز را در یکجا برایتان دارد و به شما این امکان را می دهد تا در کوتاه ترین زمان ممکن کارهایتان را انجام دهید.
یکی دیگر از برنامه های جالب توجهی که مخصوص گوشی های اندروید طراحی شده StatusBar+ نام دارد، این اپلیکیشن جانشینی برای برنامه اندرویدی Status bar ساخته شده. در حقیقتStatusBar+ همان برنامه Status bar است، ولی در قالب پیشرفته تر و مدرن تر. هر چند برخی کاربران معتقدند این برنامه آنچنان که باید کامل نیست و روی برخی سیستم های عامل اندروید کارایی لازم را ندارد، ولی می توان گفت که این برنامه پتانسیل های بسیار زیادی دارد که با کمک آنها می توان از این نکات منفی هم چشم پوشی کرد.
این برنامه نیز دارای دو نسخه است؛ نسخه ای از آن به صورت مجانی روی اینترنت برای دانلود قرار دارد و نسخه دیگر که تنها با پرداخت مبلغی به صورت ماهانه می توانید داشته باشید.

همان طور که اشاره شد یکی از عمده ترین مشکلات کاربران گوشی های اندروید status bar موبایل شان است، زیرا بیشتر کاربران با مشکل کم بودن آیکون برنامه های مختلف روی نوار مواجه هستند. برنامه دیگری که می تواند برای حل این مشکل بسیار به کارتان آید برنامه ای است با نام۱ Tap Quick Bar، که همانند برنامه های مشابه به منظور طراحی شخصی نوار status به کارتان خواهد آمد. کار با این برنامه از کار با StatusBar+ آسان تر بوده در حالی که ظاهر آن به خاطر همراه داشتن رنگ های متنوع دارای زیبایی بسیار زیادتری است.
با کمک این برنامه می توانید shortcut های مربوط به برنامه های پراستفاده تان را روی نوار مورد نظر قرار داده، تا در صورت نیاز با کلیک روی آن، برنامه را در برابرتان باز کنید. البته این برنامه امکان دسترسی به فهرست تلفن ها و برنامه پخش موسیقی را هم برایتان فراهم می کند، پس به آسانی می توانید به اندرویدتان فرمان دهید که آهنگی را پخش یا متوقف سازد.
آخرین برنامه ای که می توانید با کمک آن اندرویدتان را به یک گجت خارق العاده تبدیل کنید، برنامه ای نیست جز Zedge این برنامه دارای پایگاه بسیار بزرگی از آهنگ های اندرویدی، wallpaperها و دیگر ابزارهایی است که با استفاده از آنها می توانید گجت تان را به یک اندروید سفارشی تبدیل کنید. محتویات موجود در این پایگاه اطلاعاتی براساس نوع کاربردشان دسته بندی شده است؛ یعنی شما می توانید به آسانی در این پایگاه جستجو کنید و هر چیزی را که می خواهید در آن پیدا کنید. هر چند خود سایت نیز می تواند براساس آخرین اطلاعات دانلودی از روی اینترنت، به شما پیشنهادهای مختلفی هم ارائه کند.
نازلی وحدت

منبع: www. phonearena. com
روزنامه جام جم ( www.jamejamonline.ir )

بازی های رایانه ای در خدمت سازمان ها



در پایان سال ۲۰۰۸ برایان بارینگر، در جستجوی کار بود. امروز او در حال فراهم کردن زمینه های همکاری بین سازمانی برای شرکت FedEx است که ۳۰۰ هزار کارمند در بیش از ۲۰۰ کشور جهان دارد.

بارینگر چطور توانست در رقابت با دیگر حرفه ای های بیکار به عنوان مدیر همکاری بین سازمانی در فدکس استخدام شود؟ او چهار مولفه را که در آنها مهارت داشت، با یکدیگر ترکیب کرد: مطالعات رفتاری، توسعه نرم افزار، بازی های رایانه ای و شبکه های اجتماعی.
او که یک گیمر با تجربه بود و از زمان آتاری وقت زیادی را صرف آن کار می کرد، می دانست که با گذراندن مراحل بازی های رایانه ای، احساس غرور می کند و حس رقابت در او تقویت می شود و به این ترتیب شبکه ای از گیمرها ساخت که دانش خود را در این زمینه با یکدیگر به اشتراک می گذاشتند. او به دنبال پیاده سازی و عملی کردن بحث روانی بازی ها بود؛ یعنی پیاده سازی تکنیک های بازی در فعالیت هایی که هیچ ربطی به بازی ندارد و مربوط به دنیای تجاری است. از طریق بازی محوری، سازمان ها می توانند دانش کارمندان خود را از طریق ایجاد یک شبکه اجتماعی میان بقیه تقسیم کند.
بارینگر همچنین یکی از نخستین کسانی بود که ارزش شبکه های اجتماعی را بخوبی دریافت. شش ماه بعد از بیکاری او، کار جدیدی را به عنوان مشاور آغاز کرد که در آن به طراحی و تولید نرم افزارهای تحت وبی می پرداخت که از وب سایت هایی چون LinkedIn و فیسبوک و توییتر برای به اشتراک گذاری دانش بازدیدکنندگان استفاده می کرد.
البته، کار بعدی او بود که باعث آزمودن بازی محوری در مرحله ای جدی تر شد.

● بازی محوری در مشاغل جدی

بازی محوری نیز همانند هر چیز دیگر، مدل های ذهنی و روانی را درگیر می کند. این مدل در اصل تشویق روانی کاربران به انجام کارهای مطلوب است. رفتار مناسب در پروژه های بازی محوری تحت نظر بارینگر را اغلب تغییر افق افراد تشکیل داده بود. هدف این بود که کارمندان به این موضوع باور پیدا کنند که با اشتراک دانش، نه تنها کار خود را از دست نخواهند داد، بلکه امکان ترفیع و قدرت گرفتن آنها در جمع نیز وجود دارد.
این مساله که مردم را باید به طریقی تشویق کرد تا دانش خود را در محیط کار به اشتراک بگذارند، در نخستین کار مشاوره ای بارینگر به ذهنش خطور کرد. او توسط یک شرکت نرم افزاری استخدام شده بود تا سرویس شبکه اجتماعی داخلی بین کارمندان و مشتریانش ایجاد کند. شرکت معتقد بود که ارتباط مشتریان بالقوه و بالفعل، به کارمندانش می تواند باعث شکل گیری روندی شود که از طراحی تا فروش مطابق میل مشتری باشد. بعد از اتمام این پروژه، بارینگر به کوهی از تجربه مجهز شده بود.
برای بالا رفتن در فهرست، باید مخاطب را شناخت. وقتی محصول یا سرویس جدیدی تولید می شود، باید مدل ذهنی و انتظار مشتری از یک محصول را شناخت، بعد نسبت به تغییر آن اقدام کرد. در مساله فدکس، چالش اصلی، تغییر مدل ذهنی یا فرهنگی است تا نشان بدهد، تولید دانش به همان اندازه اهمیت دارد که اشتراک گذاشتن آن اهمیت خواهد داشت.
برای درک مدل فعلی ذهنی مشتریان FedEx، تیم همکاری اجتماعی بارینگر از طریق پرسشنامه ها و نظرسنجی های مرتبط با هر شغل به جمع آوری اطلاعات پرداختند. این تیم از ۹ متخصص تمام وقتIT تشکیل شده بود که بیش از ۷۳ هزار خط کد برای همچون بستری تولید کردند.
این گروه کاری که با همکاری روابط عمومی آن شرکت بیش از ۵۰ نفر را از بخش ها و نواحی مختلف تشکیل می دادند، در تلاش بودند کارمندان را به کار کردن با سرویس جدید شبکه اجتماعی عادت دهند. در پرسشنامه ارسال شده به اعضای شرکت، سوالات در سطوح مختلفی وجود داشت. به عنوان مثال، «چطور کارتان را انجام می دهید و چطور دوست دارید کارتان انجام شود؟» و «برای انجام کار خود چگونه کسب اطلاع می کنید و آیا تمایل دارید برای این کار اطلاعاتی تولید کنید و در اختیار دیگران قرار دهید؟»
بارینگر معتقد است، این پرسشنامه ها باعث شد درک صحیح تری از تمایل اعضای شرکت برای اشتراک اطلاعات داشته باشیم. اطلاعات به دست آمده توسط شخصی که توانایی درک پیغام ذهنی (به عنوان مثال یک روان شناس) باید بررسی شود و به پاسخ اصلی و نهایی که نظر همگی است برسد.»

● دروازه ای برای اشتراک دانش

هدف بسترهای جدید شبکه های اجتماعی ـ که بارینگر به عنوان خانه از آنها یاد می کند ـ سیستم های بالغی است که با بهره گیری از بهترین قابلیت های شبکه های اجتماعی فعلی، از جمله فیسبوک، توییتر و لینکدین دانش چهل ساله شرکتی به نام FedEx را جمع آوری کرده و به روشی بسیار بهینه تر به اشتراک می گذارند.
در واقع، به دنبال موفقیت شرکت های کوچک و چابک در مقایسه با شرکت های بزرگ و سنگین، تنها راه چاره تبدیل شرکت های بزرگ به محیط های کوچک و صمیمانه است، نه با تعدیل نیرو و کوچک تر کردن اندازه شرکت، بلکه با ایجاد جامعه ای مجازی و کوچک. در این حالت ایده ها و اطلاعات در اقصی نقاط جهان از بین نرفته و به صورتی هدفمندتر به اشتراک گذاشته می شوند.
بارینگر معتقد است اگر قرار باشد بستر جدید دانش را به اشتراک بگذارد، کلید این کار در اختیار بازی محوری است. بدون درگیری با این نرم افزار، هیچ شرکتی نمی تواند از آن بهره ببرد و فرقی هم نمی کند که نرم افزار مورد استفاده آنها چقدر قابلیت و ویژگی داشته باشد.
وی که در توسعه سریع نرم افزار تخصص دارد، مطمئن است ورود چنین پلتفرم نوینی در زندگی کاری کارمندان یک شرکت، می تواند به بازخوردهای منفی منجر شود. یکی از شرکت ها قبلا چنین اشتباهی کرده بود و بیش از ۳۰۰ مدال و جایزه را به صورت همزمان برای کارمندان باز کرده بود تا به آنها دسترسی پیدا کنند، نتیجه این شده بود که بازدهی کارمندان از حالت عادی هم کمتر شده بود. بنابراین او شرکت ها را تشویق کرد که از تشویق ها و جوایز کوچک تر استفاده و بعد آن را بزرگ تر و بزرگ تر کنند. برنامه بازی محوری در فدکس با آن عظمت، تنها با ۱۵۰۰کاربر و هشت مدال آغاز شد.
بارینگر معتقد است، اگر برای هر کاری یک جایزه تعیین کنیم، در این صورت علاوه بر این که زود عوامل جلو برنده را معرفی کرده و آنها را به اصطلاح خرج کرده ایم، بلکه به هدف اصلی این پدیده یعنی تغییر مدل ذهنی کارمندان و تشویق بیشتر به اشتراک گذاری دانش نخواهیم رسید. پیاده سازی ها باید یکی یکی انجام شود.
به عنوان مثال در وب سایت FedEx، کارمندان با نوشتن بلاگی در مورد موضوع کاری خود یا ایجاد وب سایت های گروهی مرتبط، به مدال افتخار دست پیدا می کردند. هدف این است که دائم به کسانی که در فضای شبکه های اجتماعی به اشتراک دانش می پردازند جایزه داده شود و بعد کم کم اینترانت قدیمی و کهنه شرکت را با شبکه ای جدید جایگزین کنند.
بارینگر معتقد است در درازمدت باید این بستر پیچیده تر شود و جوایز بهتر و بزرگ تری انتظار کارمندانی را بکشد که به طور مدام در آموزش و اشتراک دانش نقش دارند (البته در کنار دیگر فعالیت های ضروری شان). البته مدیران باید در نظر داشته باشند که با پیاده سازی سیستم، نمی توانند یکشبه به همه خواسته هایشان برسند و این پروسه زمانبر است.

● روش های استفاده بهینه از بازی محوری

وادار کردن کاربران به انجام کاری برای دریافت مدال می تواند به طور کلی باعث بی خیال شدن آنها شود.
بهتر است بخش های منابع انسانی و حقوقی زودتر از دیگران وارد این عرصه شوند. مدیریت ریسک کلید موفقیت یک برنامه است. توسعه راهنماها برای استفاده از سیستم و اداره آن الزامی است. بخش های دیگر، از جمله روابط عمومی، برندینگ، آی تی و گروه های عملیاتی می توانند برای تشکیل این راهنماها کمک خوبی داشته باشند.
تلاش نکنید تصویر ذهنی شرکت خود را با یک پرسشنامه ۵۰ سوالی به دست بیاورید. همواره تعداد سوال ها را کمتر از ۱۰ نگه دارید و آنها را مرتبط با یک گروه خاص کاری مطرح کنید. سپس می توانید به گفت وگوهای بهتر و جدی تری در این باره بپردازید.
فرهنگ محل کار خود را بشناسید. متوسط سن کارکنانتان چقدر است و چند نسل در شرکت مشغول به کار هستند؟ آیا کارمندان مقابل تغییر مقاوم هستند یا خیر؟ کار خود را چطور انجام می دهند و چه ابزارهایی برای انجام ساده تر کارشان نیاز است؟
آرمان صالحی
روزنامه جام جم ( www.jamejamonline.ir )

مقایسه نکسوس گوگل و آیپد۳ اپل


رقابت ۲ رقیب قدیمی در میدان تبلت ها
از زمانی که تبلت ها وارد بازار شد تاکنون آیپد در صدر این بازار بوده است بدون این که شاهد تهدید جدی از طرف رقبایش باشد. البته می توان تعدادی دستگاه را نام برد که سعی کردند در این رقابت برتری به دست بیاورند، اما هنوز آیپد رقیبی جدی ندارد تا بتواند فروشش را پایین بیاورد.
در گروه اندروید، ما تبلت هایی مانند XOOM موتورولا، گلکسی سامسونگ و Transformer Prime ایسوس را می بینیم که با اندروید برای به دست آوردن سهم بیشتری از بازار رقابت می کنند. با همه اینها آیپد همچنان بالاتر از رقبای خود ایستاده است. با ورود نکسوس۷ گوگل، این گونه به نظر می رسد که ممکن است همه این تغییرات با نکسوس صورت بگیرد؛ زیرا ظاهرا گوگل همه عوامل موثر در ایجاد یک دگرگونی بزرگ را به کار گرفته است.

● طراحی

برای ۲۰۰ دلار، شما نمی توانید از نکسوس۷ گوگل به خاطر طراحی ساده و کیفیت ساخت آبرومندانه اش ایرادی بگیرید، اما آنچه می توان درباره نکسوس ۲۰۰ دلاری گفت این است که در هیچ جا نتوانسته به دقت و استاندارد آیپد جدید نزدیک شود. همیشه آیپد به مواد سازنده درجه یک خود مباهات می کند و به حفظ این ویژگی های اصلی خود ادامه می دهد؛ ویژگی هایی که ما از یک تبلت با کیفیت انتظار داشتنش را داریم.
وقتی بحث در مورد راحتی است، بدون شک نگهداشتن نکسوس۷ گوگل در دست برای استفاده های طولانی آسان تر است. در حالی که در دست داشتن آیپد بعد از مدتی می تواند باعث خستگی شود، نگهداشتن نکسوس۷ گوگل به لطف اندازه کوچک تر و وزن کمتر بسیار راحت است. مسلما معیار برتری از فردی به فردی دیگر متفاوت است؛ بنابراین اگر کوچک بودن برای شما معیار برتری است، گوگل آن را به شما ارائه می کند، وگرنه می توانید از بزرگی آیپد لذت ببرید.
از آنجا که دسترسی ما به کلید روشن/خاموش آیپد و کنترل صدای آن راحت است و می توانیم آن را زیر انگشتان مان لمس کنیم، معمولا آنها را ترجیح می دهیم. در مقابل، کلیدهای نکسوس۷ برجسته نیست و ممکن است برای تنظیم آنها با انگشت تان دچار مشکل شوید.
در بقیه چیزها، آنها اجزای استاندارد مانند پورت ۵ / ۳ میلی متری هدست، سوراخ اسپیکر در پایین، میکروفن ها و پورت های اتصال power/data دارد و در آخر، پورت micorUSB نکسوس۷ نسبت به پورت اختصاصی آیپد، ۳۰ pin dock port، برتری دارد.

● صفحه نمایش

مسلما، هر دوی این تبلت ها صفحه نمایشی شیک و درخشان ارائه می کند؛ هرچند صفحه نمایش رتینا (شبکیه چشم ـ Retina) آیپد نشان دهنده برتری او نسبت به حریفانش در بسیاری از ابعاد است. در درجه اول و مهم تر از همه، مساله وضوح تصویر مطرح است که صفحه نمایش ۷ / ۹ اینچی رتینا در آیپد ۳ با تعریف جدیدی در دنیای رزولوشن، وضوح تصویر خیره کننده ۱۵۳۶×۲۰۴۸ پیکسلی را ارائه کرد؛ در حالی که نکسوس۷ به صفحه نمایش WXGA ۷ اینچی (۱۲۸۰×۸۰۰) قابل قبول خود مباهات می کند. در واقع، وقتی از فاصله دور به صفحه نمایش این دو تبلت نگاه می کنیم، نمی توانیم تشخیص دهیم کدام یک جزئیات واضح تری دارد؛ اما اگر از نزدیک نگاه کنید، تصویر ارائه شده توسط آیپد بهتر است. البته دیدن تصاویر در اندازه کوچک مثلا در مرورگر وب بخصوص در دیدن بهتر نوشته ها، وضوح و کیفیت بیشتر مربوط به آیپد است.

● واسط کاربری و قابلیت ها

از یک طرف ما iOS را دوست داریم چون بصری و ساده بوده و یادگرفتنش نیز تقریبا برای همه افراد آسان است؛ اما این سیستم عامل در بخش شخصی سازی عقب است. البته این همان جایی است که اندروید ارزش و توانایی خود را نشان می دهد. به عنوان مثال اندروید دارای ویجت های مختلف و تصاویر زمینه زنده است تا احساس و نگاه متفاوتی را تعریف کند.
با نگاهی به هسته سازمان دهنده برنامه ها در هر کدام از تبلت ها، تفاوت زیادی در ارائه عملکردهای مشابه و معرفی بخش هایی مانند تقویم، ماشین حساب و دفترچه آدرس ها وجود ندارد. خوشبختانه، تبلت های بهینه شده ای وجود دارد که از قابلیت هایی که به آنها اضافه شده بخوبی استفاده می کنند. اما وقتی آنها وارد عرصه برنامه های شخص ثالث (برنامه هایی که توسط شرکت های سازنده تولید نشده است) می شوند، آیپد سربلند است که مانع اجرای این برنامه ها می شود و تجربه ای پالایش شده را از تبلت خود ارائه می کند.

● پردازشگر و حافظه

راستش را بخواهید، هیچ احتیاجی نیست که به طور خاص به نوع پردازشگرهایی که در پشت صحنه این دو تبلت فوق العاده سریع کار می کند، اشاره کرد. در حقیقت، آنها به صورت غیرقابل انکاری در عملکردشان سریع هستند و دلیل این سرعت، استفاده آیپد از پردازشگر دو هسته ای A۵x اپل است، در حالی که نکسوس۷ پردازشگر چهار هسته ای تگرا۳ Tegra ۳) NVIDIA) را به کار گرفته است. اساسا برای کارهای پیچیده، این دو پردازشگر سرعت قابل ملاحظه ای در اجرایشان دارند؛ گرچه ممکن است تاخیرهای کوتاهی را مشاهده کرده باشیم؛ اما این چیزی نیست که به چشم آید.
اگر شما می خواهید حجم زیادی از فایل های مالتی مدیا را ذخیره کنید، آیپد با داشتن مدل های ۱۶ گیگابایتی، ۳۲ و ۶۴ گیگابایتی می تواند برای شما مناسب باشد، اما متاسفانه شما باید به آنچه نکسوس۷ به شما ارائه می کند دقت داشته باشید، میزان حافظه ای که این تبلت در دو مدل به شما ارائه می دهد ۸ و ۱۶ گیگابایت است.

● اینترنت و اتصال به آن

در حال حاضر «لوبیای ژله ای» از ادوبی فلش پشتیبانی نمی کند و فیلدهای قابل پخش در صفحات وب تا حدودی در بخش مرورکننده وب تنظیم می شود. در حقیقت، سافاری در آیپد و کروم در نکسوس۷ همان تجربه لذت بخشی را به ما ارائه می کند که انتظار آن را داریم بنابراین، این یک تجربه فوق العاده و غافلگیرکننده ای نیست. گرچه باید این نکته را یادآوری کرد که نکسوس به اندازه آیپد در ارائه مطالب وقتی که روی جزئیات آنها زوم می کنیم، سریع نیست. گذشته از این موارد، تفاوتی بین این دو تبلت وجود ندارد؛ جز این که برنامه کروم برای iOS هم موجود است.
متاسفانه تنها راه اتصال به اینترنت توسط نکسوس۷ استفاده از Wi Fi است و این به معنای آن است که شما برای اتصال به اینترنت باید به دنبال نقاط تحت پوشش Wi Fi باشید. در حالی که آیپد، هم از Wi Fi و هم از فناوری ۳G/۴G LTE پشتیبانی می کند که می تواند محدوده زیادی از کاربران را در بر بگیرد.

● عمر شارژ باتری

داشتن صفحه نمایش بزرگ و پردازنده چندهسته ای و همچنین استفاده از فناوری ۳G/۴G LTE موجب شده است که کاربران آیپد نگران عمر شارژ باتری شان باشند؛ اما سازندگان آیپد این اطمینان را به آنها داده اند که این تبلت در حالت عادی ده ساعت دوام شارژ دارد. البته این میزان برای نکسوس که داری صفحه نمایشگر کوچک تری است، در یک استفاده معمولی حدود سه روز است.

● کلام آخر

۲۰۰ دلار برای خرید یک تبلت با توانایی های نکسوس۷ گوگل هزینه زیادی نیست، اما اگر می خواهید از امکانات بیشتری چون امکان اتصال راحت تر به اینترنت، صفحه نمایش بزرگ تر، میزان حافظه بیشتر و حتی دوربین پیشرفته برخوردار باشید، می توانید با هزینه بیشتر، آیپد۳ را خریداری کنید.
مطهره وجیهی
روزنامه جام جم ( www.jamejamonline.ir )

مصرف روزانه فناوری


واضح است همه ما برای انجام کارهای روزانه مان از فناوری هایی چون رایانه ، تلفن همراه، لوازم برقی چون یخچال، ماکروویو و دیگر فناوری های پیشرفته از این دست استفاده می کنیم.
 با وجود این، تعداد بسیار کمی از ما می دانیم که این وسایل دقیقا به چه شکل کار می کنند یا اصلا چه ریزفناوری هایی، فناوری های بزرگ تر را می سازد!
به همین دلیل در اینجا به بررسی فناوری های کوچک ولی در عین حال پیچیده تر که در اطراف ما قرار دارند، می پردازیم.
اولین فناوری که شما طی روز برای انجام کارهایتان مورد استفاده قرار می دهید لیزر است. این فناوری موارد استفاده زیادی دارد که یکی از عمده ترین آن هنگام خرید از فروشگاه ها یا همان اسکنرهای لیزری قسمت فروش فروشگاه هاست. البته لیزر هایی که در دستگاه های دی وی دی مورد استفاده قرار می گیرد تا دستگاه دی وی دی مورد نظر را بخواند، مثال دیگری است. در حقیقت لیزر های نصب شده روی دی وی دی ها با سرعت ثابت حرکت می کند و از این طریق شیار های ایجاد شده بر DVD را می خواند.
دومین محصول فناوری سرعت دهنده (Accelometer) نام دارد که بیشتر هنگام ارسال sms مورد استفاده قرار می گیرد. وقتی در حال تایپ sms روی صفحه تلفن همراه تان هستید و حالت عمودی صفحه تایپ را به حالت افقی تبدیل می کنید، به طور واضح مشاهده خواهید کرد که کل صفحه نمایش smsتان به حالت افقی تغییر شکل می دهد. تغییر حالت صفحه نمایش باعث طولانی تر شدن خطوط شما برای تایپ sms می شود. همین تغییر حالت که به نظر بسیار ساده و آسان می آید، به فناوری سرعت دهنده نیاز دارد تا بتوانید به آسانی کار تایپ را از طریق آن انجام دهید.

اساس کار این فناوری بر پایه اندازه گیری سرعت و زاویه حرکت یا قرار گرفتن اشیا طراحی شده است؛ به بیان دیگر با کمک این فناوری می توانید شتاب شیء را بررسی کنید. پس از این مرحله سنسور های موجود روی شتاب دهنده با رایانه موجود روی گوشی تان ارتباط برقرار کرده، تا از این طریق بتواند صفحه نمایش تان را به حالت افقی تبدیل کند.
فناوری مورد استفاده دیگر ژیراسکوپ است، که همانند یک چرخ کار می کند با این تفاوت که این چرخ توانایی چرخیدن در اطراف محورهای مختلف را دارد. نحوه کار ژیراسکوپ به نوعی همانند سرعت دهنده یا همان Accelerometer است، با این تفاوت که سرعت دهنده با ارزیابی سرعت میزان چرخش گوشی را تخمین زده و ابعاد صفحه نمایش را تغییر می دهد. این در حالی است که ژیراسکوپ مسئول ثابت نگهداشتن چرخش است. البته تنها گوشی های تلفن همراه نیستند که برای حفظ تعادل از ژیراسکوپ استفاده می کنند، بلکه وسیله های دیگری چون قایق ها نیز برای ثابت نگهداشتن تعادل خود از تیم فناوری کمک می گیرند.
آیا تا به حال به این فکر کرده اید که Autopilot هواپیما به چه نحو کار می کند؟ در آنجا نیز یک ژیراسکوپ نصب شده که هنگام ایجاد چرخش در هواپیما، میزان این چرخش را نسبت به مبدأ افق می سنجد و پس از آن دوباره هواپیما را به حالت تعادل اولیه برمی گرداند. برای سرعت دادن به نحوه کار با هواپیما، به آن یک سرعت دهنده نیز اضافه می کنند تا مقصد و سرعت هواپیما به طور دقیق اندازه گیری شود.

یکی دیگر از موارد فناوری پرکاربرد برای انجام کارهای روزانه OCR یا همان تشخیص تفکیک حروف است. ما در هر بار متصل شدن به سایت های مورد علاقه مان نیاز داریم یک سری از حروف را وارد کنیم تا به رایانه ثابت کنیم کاربر حقیقی هستیم. همان طور که می دانید این کار را از طریق وارد کردن تعدادی حروف که به شکل خاصی کج و کوله شده اند انجام می دهیم. این روش برای جلوگیری از هک شدن سایت های بزرگ طراحی شده است. نام این فناوری که مورد استفاده همه قرار می گیرد CAPTCHA است، البته CAPTCHA به خودی خود نمی تواند مسئولیت تمام این کارها را به عهده گیرد، بلکه نیاز به فناوری مکمل دیگری به نام OCR دارد تا اطلاعات دریافتی از رایانه کاربران را ارزیابی کند.
کاربرد حقیقی OCR تبدیل تصویر یک متن به متن قابل تدوین است؛ به طور مثال کتاب های اینترنتی یا روزنامه هایی که اسکن می شود تصاویر آنها از این طریق تهیه می شود. علاوه بر این OCR با تبدیل عکس متن ها به متون قابل تدوین به شما این امکان را می دهد تا بتوانید براحتی هر متنی را که علاقه داشتید، جستجو کنید.

برای سایت گوگل این دو فناوری در کنار یکدیگر کار می کنند، پس در جایی که OCR نتواند کلمه یا حرفی را طراحی کند، CAPTCHA وارد عمل شده و تست مورد نظر برای شناسایی کاربر از رایانه معمولی را طراحی می کند.
در نهایت به بررسی یکی از پرکاربردترین فناوری هایی می پردازیم که طی روز برای انجام کارهای روزانه مورد استفاده بسیاری از شما قرار می گیرد. این فناوری چیزی نیست جز ربات. چیزی که واضح است طی روز بیشتر کارهای ما توسط این گجت های فوق پیشرفته به نام ربات انجام می گیرد. برای این که به درستی بفهمیم ربات ها به چه شکل کار می کند، بد نیست که بدانید ربات ها دارای اجزای مکانیکی هستند که همانند اعضای بدن کار می کنند. با این حال، این گجت ها دارای قسمتی مخصوص به فکر کردن نیستند، بلکه پردازشگر یا رایانه ای دارند که
به موتورشان دستور می دهد به چه شکل کارهای لازم را انجام دهند.

یکی از بزرگ ترین کارهایی که ربات ها برای ما انجام می دهند تولید محصولات متفاوت در کارخانه هاست، بخصوص این که محصول مورد نظر در کارخانه ای در ژاپن ساخته شود، می توانید مطمئن شوید که توسط یک ربات ساخته شده. چراکه حدود یک میلیون ربات در ژاپن در قسمت خط تولید کارخانه ها مشغول به کار هستند. اساس کار ساخت توسط یک ربات برای اولین بار سال ۱۹۶۰ در کارخانه های خودروسازی برای سرهم کردن قطعات شروع شد. با توجه به نتایج موفقیت آمیز این فناوری ، از آن تاریخ تا به حال صنعت خودروسازی به سمت اتوماتیک شدن پیش رفت. هرچند ربات ها برای انجام کارهایی چون جابه جا کردن اشیای سنگین، جوش دادن قطعات متفاوت و حتی رنگ کردن ماشین ها نیز می توانند مورد استفاده قرار گیرند.
نازلی وحدت

منبع: www.howstuffwork.com
روزنامه جام جم ( www.jamejamonline.ir )

حاکمیت اغتشاش




یادش بخیر! روزگاری با بازی های Streets of Rage دنیایی داشتیم! همان کاراکترهای دو بعدی و مسیرهای ریلی چنان لذتی را به ارمغان می آورد که این روزها از بهترین سه بعدی ها هم به دست نمی آوریم. گویا پس از آراستگی های بسیار، این صنعت آن زیبایی باطنی خود را از دست داده است. البته واضح است این حقیقت درباره همه سبک ها صدق نمی کند؛ اما سبک Brawler یا به اصطلاح خودمان، دعوایی از گونه هایی بود که در این دگردیسی از دوبعدی به سه بعدی، جایگاه خود را نیافته است.
تلاش های ناکام کپکام در احیای این سبک از یک سو علاقه مندان را دلسرد کرد و شکست عنوان خوش ساخت Urban Reign شرکت نامکو، از سوی دیگر موجب شد این سبک در خاطرات بازی کننده های قدیمی جا خوش کند تا این که پلاتینوم گیمز وارد شد. گویا این کمپانی دوست داشتنی ـ که نخبه های پس زده کپکام را در خود جمع کرده ـ قصد دارد در تمام سبک های مرده و نسبتا از دور خارج شده عرض اندام کند و طعنه ای به جامعه بازی سازی بزند که گول سرمایه های عظیم خود را نخورید. هنوز دود از کنده بلند می شود. بازی اغتشاش حکم می راند تلاش موفق پلاتینوم گیمز در احیای سبک Brawler است. ارائه نسخه غربی بازی برای چندمین بار (به هر علتی) به تاخیر افتاده و تا یک سال دیگر به بازار عرضه نمی شود. اما خوشبختانه دسترسی به نسخه ای که در ژاپن منتشر شده (که از قضا Free است)، نوشتن نقد بر این اثر زیبا را میسّر کرد. داستان بازی در آینده ای نسبتا دور می گذرد. فناوری پیشرفت غیرقابل باوری کرده است. انسان ها با وسایل مکانیکی اخت شده اند. پیدا کردن سایبورگ ها در این دوره و زمان امری غیرعادی نیست. از سوی دیگر تماس مواد رادیواکتیو با موجودات زمینی، از آنها هیولاهایی کریه و بدمنظر ساخته که هر لحظه سلامت بشر را تهدید می کنند. آمار جرم و جنایت بشدت بالا رفته است. پیشرفت فناوری، جنایت های فجیع تری را رقم زده و دولت را مجبور به مقابله کرده است.

مقابله دولت هم منوط به پرداخت مالیات های سنگین و گستردگی فقر عوام است. اغتشاش حکم می راند. در زمانی می گذرد که نبردی بیهوده میان دولت و مجرمان درگرفته و همه چیز به روزهای گذشته برمی گردد. روزهایی که هنوز برای جلوگیری از اغتشاش زمان بود، اما بشر با تخریب زمین، جان و حیاتش را گرفته است. داستان بخش تکنفره از دو سمت سیاه و سپید تشکیل شده که قهرمان قسمت سیاه، مردی به نام جک کی من و قهرمان قسمت سپید، مردی به نام لئو ویکتوریان است. جک مامور سابق دولت و جایزه بگیر کنونی و لئو مامور کنونی دولت است. جک به تنهایی و لئو با دو همراه به دنبال مردی با نام مکس می گردند که به قتل همسرش متهم شده است.

از قضا، مکس در حادثه ای که منجر به قتل دختر جک شده، دست داشته است. مکس، استاد سابق لئو و همکارش، ساشا بوده و جک هم به درخواست دختر مکس برای یافتن و سالم برگرداندن وی اقدام کرده است، حال آن که در سر هوای انتقام دارد. داستان این بازی بشدت از عنوان دیگر پلاتینوم گیمز، یعنی ونکوییش سرتر است. دیالوگ ها بخوبی و هوشمندانه نوشته شده اند و می تواند سرمشق فوق العاده ای برای بازی People Can Fly، یعنی Bulletstorm باشد که بدانند مرز دیالوگ های ادبی کجا تمام و اهانت از کجا آغاز می شود! بجز برخی موارد، همه چیز هوشمندانه چیده شده است. دیالوگ ها به زیبایی از فساد دستگاه های گرداننده جهان غرب انتقاد می کند و دروغ های سیاسی را به چالش می کشد. در کنار اینها باید از سکانس های جذاب داستانی هم یاد کرد که به همذات پنداری کمک شایانی می کند. صداپیشگان تقریبا در تمام موارد با استادی از عهده مسئولیت خود برآمده و فقط با شنیدن صداها می توانید بخوبی شکست و خردشدگی مکس، جدیت و خشکی جک و دیوانگی و جنون کاراکتری مانند اوینکی را تشخیص بدهید.

لیپ سینک ها همیشه هماهنگ نیست که با توجه به چندزبانه بودن بازی، حتی بیش از حد توقع خوب از کار درآمده اند! البته در اینجا هم هنر گویندگان در ادای دیالوگ های ترجمه شده طولانی ستودنی است. موسیقی بازی از دو حالت باکلام و بی کلام تشکیل شده که در هر دو زمینه خوش درخشیده است.

گیم پلی بازی، فرمولی ساده و سرراست دارد؛ بدو، بزن، نابود کن و پیروز شو. فقط چند قسمت انگشت شمار بازی پا را از این فرمول فراتر گذاشته و زمینه های دیگری مانند حمل یک کیف بدون ضربه خوردن یا دفاع از یک ربات گارسون را تجربه می کند. هر مرحله از یک نقشه تشکیل شده که اجازه گشت و گذار آزادانه در آن را دارید. با کسب امتیاز لازم، ماموریت های تازه آغاز شده و می توانید در آنها شرکت کنید. ماموریت ها به دو دسته تقسیم می شود: داستانی و آزاد. پس از تکمیل هر مرحله، امکان شرکت کردن دوباره در مراحل و کسب امتیاز بالاتر را دارید. ظاهر بازی در مقایسه با عناوین دیگر پلاتینوم کم می آورد، اما با در نظر گرفتن ابعاد آن و اکشن سریع و بدون افت فریم می توان آن را درک کرد. هوش مصنوعی چندان نقشی در بازی نداشته و دشمنان خرده پا بسادگی از بین می روند. چالش اصلی را در مقابل جهش یافتگان غول آسا تجربه خواهید کرد که حالتی تهاجمی دارند. اگر قلق کار دستتان بیاید، می توانید کنترل هاورهای آتش افکن و بالگردهای دشمن را هم به دست بگیرید. سلاح های متعددی نیز توسط جعبه های مهمات در مراحل پخش می شود که از اسنایپر تا نارنجک و تله الکتریکی را شامل می شوند. کنترل های بازی شامل ضربات مشت و لگد، سلاح های مرگبار، سالتوها و حالت خشم می شود. همه چیز کاراکترها با یکدیگر تفاوت دارد. از جمله انیمیشن ها و صد البته سلاح های مرگبار. این سلاح ها با نگه​داشتن یک دکمه فعال شده و می توانند نتیجه را به کلی تغییر دهند. حالت خشم هم شما را به یک ماشین کشنده مرگبار تبدیل می کند که حتی فرصت نفس کشیدن هم به دشمن نداده و او را آماج مشت و لگد قرار می دهید.
اما قسمتی که بازی در آن می درخشد، قسمت چندنفره است. در اینجا رقابت های دیوانه واری رخ می دهد که واقعا منحصربه فرد بوده و توانایی های تکنیکی پلاتینوم را به رخ می کشد. بخش چند نفره، مدهای معمول مانند Deathmatch و Team Deathmatch را در کنار مدهای مخصوص این بازی ارائه می کند. حالت قفس دو بازیکن را مقابل هم قرار می دهد. حالت Deathball، یک جور فوتبال آمریکایی، البته با کتک کاری است! خوشبختانه کسانی که به اینترنت دسترسی ندارند هم می توانند در بخش Training و از طریق شبیه ساز با هوش مصنوعی رقابت کنند. اینجا هوش مصنوعی قابلیت های خود را نمایان می کند و ثابت می شود که سادگی بخش تکنفره، عمدی بوده و برای آماده ساختن بازیکن به قصد بخش چند نفره است. این اثر فوق العاده پلاتینوم گیمز را از دست ندهید.
سیاوش شهبازی
روزنامه جام جم ( www.jamejamonline.ir )

چاپ شده اش را ببینید، اما چاپ نکنید




چرا کاغذ و تونر را هدر می دهید؟
در دنیای دیجیتال امروزی هرچند تلاش کنیم و به سمت استفاده از ابزارهای الکترونیک و روش های جایگزین در مصرف کاغذ برویم، باز هم یکی از مهم ترین نیازهای کاربران استفاده از کاغذ و نیز چاپ روی آن است! چاپ روی کاغذ از متداول ترین کارهایی است که توسط بسیاری از کاربران خانگی و اداری توسط چاپگرهای کوچک و بزرگ انجام می شود و در موارد بسیاری به دلیل بروز مشکلاتی جزئی، به چاپ مجدد منجر می شود.
اگر تعداد چاپ های مجددی را که به این دلایل در سراسر دنیا تکرار می شود شمارش کنیم، به عدد بسیار بزرگی خواهیم رسید که نشان دهنده میزان وقت اتلاف شده توسط کاربران، تونرهای چاپگر هدر شده و کاغذهایی است که بیهوده باطل شده است و در نهایت نیز درختانی که بی دلیل قطع می شوند و با اشتباهاتی بسیار کوچک، محیط زیست پیرامونمان تخریب می شود.

● اولین چاپگر

نرم افزار قدرتمند PriPrinter ابزاری مناسب و ایده آل برای چاپ انواع تصاویر، کتاب، پوستر در حالت های مختلف اعم از چاپ دوطرفه، چاپ با بزرگنمایی و کوچک نمایی و... است. نرم افزار فوق همچون یک چاپگر مجازی و یک پیش نمایش دهنده از اطلاعات چاپی است که شما را قادر می سازد بزرگ ترین و پیچیده ترین کارهای چاپی را براحتی و بدون خطا انجام دهید. به کمک این نرم افزار می توانید چند صفحه را در یک صفحه قرار دهید، یا حتی پیش از عملیات چاپ، صفحات خالی را از میان صفحات خود حذف کرده و به اصلاح اشکالات تایپی نیز بپردازید.
اعمال تغییرات در چیدمان صفحات، تغییر فاصله صفحات از لبه کاغذ، مشاهده پیش نمایش در حالت کاملا سه بعدی و ذخیره تنظیمات هریک از انواع چاپ برای استفاده در زمان های آتی، از دیگر امکاناتی است که به کمک این نرم افزار در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

● محیط کاربری فوق العاده

به کارگیری هر نرم افزار جدیدی، نیازمند یادگیری روش کار با آن است؛ اما وقتی روش کار با یک نرم افزار، مشابه نرم افزارهای معروف و مطرح دنیا باشد، کار کردن با آن چندان سخت نیست و می توانید پس از نصب براحتی از آن استفاده کنید. این نرم افزار از جمله نرم افزارهایی است که با بهره مندی از ریبون بسیار زیبا و مناسب همچون مجموعه نرم افزاری آفیس، شما را قادر می سازد به همه بخش ها و امکانات نرم افزار دسترسی داشته باشید و به استفاده از آن بپردازید.

● پیش نمایش

همان طور که گفتیم مهم ترین قابلیت این نرم افزار، ایجاد پیش نمایشی از نسخه چاپی اطلاعات مورد نظر شما بدون نیاز به چاپ آنها روی کاغذ و همچنین برخورداری از ابزار ارائه پیش نمایش به صورت کاملا سه بعدی، تمام صفحه و مجهز به ابزارها و خط کش های اندازه گیری بسیار دقیق است.
پیش نمایش سه بعدی: شاید در ابتدا این قابلیت چندان مهم به نظر نرسد، اما وقتی به خطاهای رایج کاربران نگاه کنید متوجه می شوید علت بسیاری از این خطاها در این است که کاربران مجبورند یک بار نسخه ای از اطلاعات را چاپ کرده سپس به رفع خطاهای موجود بپردازند. این مشکل با ارائه پیش نمایش سه بعدی در این نرم افزار کاملا حل شده است و می توانید بسادگی هنگام اجرای عملیات چاپ به صورت کتاب، مجله، چند صفحه در یک صفحه و... پیش نمایشی از خاتمه عملیات چاپ را مشاهده کرده و در صورت درست بودن همه تنظیمات، نسبت به چاپ روی کاغذ اقدام کنید. تغییر چیدمان صفحات در کتاب یا مجله، تغییر فاصله اطلاعات از لبه های کاغذ، اختصاص فضا به محل منگنه شدن صفحات و... از جمله کارهایی است که شاید فراموش کرده باشید و هنگام مشاهده پیش نمایش سه بعدی می توانید آنها را رفع کنید.
مشاهده تمام صفحه: مشاهده صفحات در حالت تمام صفحه نیز از جمله امکاناتی است که در بخش پیش نمایش در اختیار شما قرار خواهد گرفت. برای انجام این کار نیز باید گزینه Full Screen را کلیک کرده یا کلید F۱۱ از روی صفحه کلید را فشار دهید.
اندازه گیری: پشتیبانی از خط کش های افقی و عمودی این امکان را به شما می دهد تا براحتی موقعیت هر موضوع در صفحه را مشخص و فاصله آنها را از لبه کاغذ اندازه گیری کنید.
شفافیت، بزرگنمایی و اطلاعات اضافه: اگر قصد دارید صفحه کاغذ را آنقدر شفاف کنید که تمامی تصاویر و موضوعات گرافیکی خودشان را نشان دهند می توانید از حالت Transparent کمک بگیرید. همچنین اگر بخواهید محتوای موجود در صفحات را با بزرگنمایی بیشتری مشاهده کنید می توانید با استفاده از ابزار Loupe این بزرگنمایی را از ۱۰ تا ۶۰۰۰ درصد به انجام برسانید! در نهایت می توانید اطلاعات کاملی از فونت های استفاده شده هنگام عملیات چاپ و تصاویری را که حین این عملیات به چاپ رسیده است مشاهده کنید.

● چاپ کتاب و پوستر

اگر کاربر حرفه ای باشید و چاپگرتان نیز مجهز به چاپ دوطرفه باشد، به احتمال زیاد می توانید محتوای مورد نظرتان را به صورت کتاب چاپ کنید. اما وقتی همین کار را از یک کاربر مبتدی بخواهید، مطمئنا با مشکلات زیادی مواجه خواهید شد؛ چراکه چاپ به صورت کتاب علاوه بر مهارت، نیازمند ترفندهای خاص خودش است، بویژه زمانی که چاپگرتان نیز مجهز به چاپ دوطرفه نباشد و بخواهید این کار را به صورت دستی انجام دهید. نرم افزار priPrinter برای رفع این مشکل نیز راه حل بسیار خوبی را در اختیار شما قرار می دهد. قابلیت چاپ به صورت کتاب (booklet) به شما این امکان را می دهد تا براحتی با یک کلیک ماوس، اطلاعات خود را به صورت یک کتاب مشاهده کرده و پس از اعمال تغییرات مورد نظرتان همچون فاصله از داخل، فاصله از لبه های کاغذ، مشخص کردن تعداد صفحات در هر صفحه و... نسبت به چاپ نهایی اقدام کنید.
از امکانات مهم این بخش می توان به ارائه پیش نمایش از کتاب چاپی در دو حالت افقی و عمودی اشاره کرد. از دیگر امکانات منحصر به فردی که توسط نرم افزارهای بسیار اندکی پشتیبانی می شود، ایجاد زیر کتابچه (Sub booklet) است. با استفاده از این قابلیت می توانید یک کتاب ۲۰۰۰ صفحه ای را به یکصد کتابچه ۲۰ صفحه ای تبدیل کرده و با کنار هم قرار دادن و دوخت این کتابچه ها به یکدیگر، صحافی بسیار مناسبی را برای کتابتان انجام دهید.
چاپ پوستر در اندازه های بسیار بزرگ در صورتی توسط چاپگرهای خانگی و کوچک قابل اجراست که از نرم افزارهایی همچون priPrinter کمک بگیرید. این نرم افزار تمامی ابزارهای لازم برای چاپ پوستر در اندازه های بسیار بزرگ را در اختیار شما قرار می دهد، که می توانید با یک چاپگر که حداکثر اندازه کاغذ A۴ را پشتیبانی می کند، پوسترهایی در اندازه های بیش از ۲×۲ متر را نیز به چاپ برسانید. به کمک این برنامه به تعداد صفحات مورد نظر برای چاپ پوستر شما، کاغذها کنار یکدیگر قرار می گیرد و هر بخش از پوستر شما روی کاغذ مورد نظر چاپ می شود. در نهایت نیز با ارائه آموزش های لازم توسط نرم افزار می توانید تمامی کاغذها را به یکدیگر چسبانده و پوستر دلخواهتان را در اندازه واقعی مشاهده کنید.

● صفحه بندی، چاپ و...

از دیگر امکانات این نرم افزار، پشتیبانی از همه ابزارهای لازم برای انجام هرگونه صفحه بندی از محتوای مورد چاپ است. تغییر در چیدمان صفحات، تغییر اندازه صفحات، قراردادن بی نهایت صفحه در یک صفحه، مشخص کردن فاصله محتوا از لبه های داخلی و بیرونی کاغذ، تغییر اندازه خودکار یا دستی محتوا برای قرارگیری در صفحات، تعریف تنظیمات دلخواه و ذخیره آنها برای استفاده در زمان های آتی، استفاده از فرم ها و قالب های پیش ساخته طبق استانداردهای جهانی و بسیاری از امکانات دیگر در بخش صفحه بندی به کار گرفته شده است. پشتیبانی از حالت های چاپ مختلف اعم از چاپ خودکار دوطرفه، چاپ دستی دوطرفه به همراه ارائه آموزش چگونگی چرخش صفحه به صورت انیمیشن سه بعدی، چاپ به صورت صرفه جویی در مصرف تونر، کنترل روی میزان شفافیت و کنتراست، چاپ در فرمت های مختلف تصاویر و... نیز از دیگر امکانات بخش چاپ به شمار می رود.
متاسفانه باتوجه به امکانات بی شمار این نرم افزار و محدودیت حجم این مقاله نمی توانیم تمامی قابلیت هایی را که توسط این برنامه در اختیار شما قرار می گیرد شرح دهیم و تنها به ارائه برخی از مهم ترین این قابلیت ها پرداخته ایم:
ـ اضافه کردن نشان های آبکی با کنترل بسیار کامل روی فونت، رنگ و اندازه آنها
ـ ایجاد نسخه PDF از محتوای مورد نظر شما با یک کلیک و با حفظ تمامی تنظیمات مشخص شده در بخش صفحه بندی
ـ پشتیبانی از ابزارهای نشانه گذاری متون، مخفی کردن اطلاعات محرمانه، اصلاح اشتباهات و اشکالات تایپی، جستجو و جایگزینی و...
ـ ارائه گزارش فهرست فایل های چاپ شده
ـ پشتیبانی از اسکریپت های برنامه نویسی به منظور اجرای خودکار کارهای تکراری و بسیاری از امکانات دیگر که تنها با دانلود و استفاده از نرم افزار می توانید آنها را کشف کنید!
این نرم افزار در کلیه نسخه های ۳۲ و ۶۴ بیت سیستم عامل ویندوز قابل نصب و استفاده است و از Unicode و محیط کاربری به زبان های مختلف بخصوص زبان فارسی پشتیبانی می کند.
نسخه رایگان این نرم افزار را بدون محدودیت در امکانات و دفعات اجرا، می توانید با مراجعه به لینک زیر دانلود کنید:
http://www.priprinter.com/download.htm
توجه: در نسخه رایگان، یک بنر کوچک تبلیغاتی در همه صفحات چاپی شما نمایش داده می شود.
امیر عصاری
روزنامه جام جم ( www.jamejamonline.ir )

قابلیت های امنیتی مرورگرها را جدی بگیرید



آیا می توان با وجود رمز عبور به مرورگر خود اعتماد کرد؟
ثبت کردن رمزهای عبور یا جزئیات مربوط به کارت های اعتباری توسط مرورگر می تواند بسیار سودمند باشد؛ ولی همین مساله باعث بروز برخی خطرات امنیتی نیز می شود. میزان این خطرها بستگی به نوع مرورگری است که استفاده می کنید؛ چه از دستگاه های مختلف استفاده کنید و چه قابلیت های اضافی امنیتی مرورگر را فعال کرده باشید. در اینجا مهم ترین نقاط آسیب پذیر سه مرورگر اصلی و راه های محافظت از آن نقاط ضعف آورده شده است.

● اینترنت اکسپلورر ۹

اکسپلورر ۹ پایه ای ترین کارکرد ذخیره سازی پسورد را بین این سه مرورگر ارائه می کند. قابلیت تکمیل خودکار آن می تواند حتی اسم، آدرس و دیگر اطلاعاتی را که توسط شما در فرم های وب یا فیلدهای جستجو تایپ می شود، ذخیره کند. این قابلیت راهی برای مشاهده پسوردهای ذخیره شده از طریق تنظیمات مرورگر ارائه نمی کند، بلکه به شما اجازه می دهد تنظیمات اصلی را تغییر داده و تمام پیشینه تکمیل خودکار را حذف کنید.
ندیدن فهرست پسوردها می تواند از جاسوسی های معمول جلوگیری کند. حتی اگر بتوانید چک باکس ورود خودکار به حساب سایت را فعال کنید، نمی توانید به طور پیش فرض، خود پسورد را ببینید. البته یک هکر می تواند از ابزاری برای دیدن فهرست تمام پسوردهای ذخیره شده یا آشکار کردن کاراکترهای واقعی موجود در فیلد رمز عبور در صفحه ورود به سیستم استفاده کند.
متاسفانه اکسپلورر ۹ یک قابلیت همگام سازی برای نگهداشتن تنظیمات و داده های ذخیره شده همگام شده بین رایانه ها یا دیگر دستگاه ها ارائه نمی کند، ولی از نظر امنیتی، خطرات کمتری وجود دارد. اکسپلورر ۱۰ در ویندوز ۸ قابلیت های جدید همگام سازی و ذخیره سازی رمز عبور را در خود دارد، ولی هنوز کاملا مشخص نیست این قابلیت ها در ویندوز ۷ نیز به طور کامل در دسترس باشد یا خیر. اگر این نسخه از اکسپلورر را در ویندوز ۸ به کار ببرید می توانید رمزهای عبور ذخیره شده را با استفاده از «مدیر اعتبارنامه (Credential Manager) که در Control Panel قرار دارد مشاهده و مدیریت کنید. برای امنیت بیشتر، قبل از دیدن این رمزهای ذخیره شده باید رمز عبور حساب ویندوز خود را دوباره وارد کنید.
ویندوز ۸ همچنین یک قابلیت همگام سازی جدید ارائه کرده است که به شما اجازه می دهد رمزهای عبور نرم افزارهای کاربردی، وب سایت ها و شبکه های خودتان را بین رایانه ها و تبلت هایی که از ویندوز ۸ استفاده می کنند همگام کنید. به دلایل امنیتی، پیش از آن که رمزهای عبور خود را با یک رایانه یا تبلت جدید همگام کنید، باید وارد سایت مایکروسافت شوید و دستگاه جدید را تائید کنید. اگر یک شماره همراه را قبلا در حساب مایکروسافت خود مشخص کرده باشید، یک کد تائیدیه به آن شماره ارسال خواهد شد که باید آن را قبل از همگام شدن رمزهای عبور، وارد سایت مایکروسافت کنید تا اعتبارسنجی شود.

● گوگل کروم ۲۱

گوگل کروم یک قابلیت قوی تر نسبت به اکسپلورر برای ذخیره سازی رمز عبور ارائه کرده که هم به عنوان تکمیل خودکار عمل کرده و هم جزئیات کارت اعتباری شما را ردیابی می کند، ولی این قابلیت ها همان طور که برای صرفه جویی در زمان بسیار مناسب است، خطرات امنیتی بیشتری را نیز به وجود می آورد. کروم به شما این اجازه را می دهد تا در فهرست نام های کاربری و رمزهای عبور ذخیره شده بگردید یا به وسیله وارد کردن نام سایت در فیلد جستجو، فهرست موردنظر را فیلتر کنید.
برای حفظ حریم شخصی، کروم هر رمز را با استفاده از علامت ستاره پوشش می دهد؛ ولی می توانید با کلیک روی آن و فشردن دکمه «نمایش»، کاراکترهای آن را آشکار کنید. همچنین می توانید رمزهای عبور را تغییر دهید ولی متاسفانه کروم به تغییر رمز، واکنشی نشان نمی دهد و هنگامی که با پسوردی جدید وارد یک سایت می شوید به شما اعلام نمی کند. بنابراین باید به بخش رمزهای عبور ذخیره رفته و آنها را به طور دستی تغییر دهید.

می توانید فهرست تمام آدرس های ذخیره و جزئیات ثبت شده کارت های اعتباری شامل نام کارت، شماره حساب و تاریخ انقضا را مشاهده کنید. تنها بخشی از کارت اعتباری که ذخیره نمی شود کد امنیتی کارت است که برای خرید اینترنتی مورد نیاز است. متاسفانه کروم مانند فایرفاکس قابلیت رمز عبور مدیر برای محافظت از تمام رموز عبور و جزئیات کارت اعتباری ارائه نکرده است؛ بنابراین هرکسی که وارد حساب ویندوز شما شود می تواند تمام پسوردهای ذخیره شده و جزئیات کارت های اعتباری را ببیند.
کروم برای ثبت تنظیمات و اطلاعات ذخیره شده، یک قابلیت همگام سازی ارائه می کند که بین چند دستگاه و رایانه قابلیت همگام سازی دارد، ولی این مورد یک نقطه آسیب پذیر نیز برای کروم به وجود آورده است؛ کروم برای تنظیم یک رایانه یا دستگاه جدید برای همگام سازی داده های فهرست شده، به طور پیش فرض تنها نیاز به ورود رمز عبور حساب گوگل شما دارد. این مساله گرچه راحتی بیشتری فراهم می کند، ولی اگر رمز عبور حساب گوگل شما هک شده باشد، شخص هکر می تواند به فهرست پسوردهای شما دسترسی داشته باشد؛ مگر این که یک کلمه عبور همگام سازی تنظیم کنید. برای حفظ امنیت پسوردهای ذخیره شده درطول همگام سازی، کروم آنها را هنگام انتقال از رایانه یا دستگاه های شما به سرورهای گوگل، رمزگذاری می کند.
کروم به طور پیش فرض از رمز عبور حساب گوگل شما برای رمزگذاری و رمزگشایی داده های همگام سازی شده استفاده می کند، اما می توانید درصورت تمایل کلمه عبور دیگری برای افزودن یک لایه اضافی محافظت برای داده های همگام شده وارد کنید.

● فایرفاکس ۱۴

فایرفاکس قابلیت پیشرفته ای برای ذخیره سازی رمز عبور دارد که کارایی آن بهتر از کروم است، ولی یک موضوع امنیتی وجود دارد که نگران کننده است؛ چراکه فایرفاکس از ذخیره سازی جزئیات کارت اعتباری پشتیبانی نمی کند. در فایرفاکس نیز همانند کروم می توانید از طریق تنظیمات، رموز عبور خود را مرور، جستجو و حذف کنید.
گرچه شما نمی توانید رمزهای عبور را در تنظیمات تغییر دهید، ولی فایرفاکس به تغییرات رمزها که در جایی دیگر انجام شده است، واکنش نشان داده و هنگامی که وارد سایتی می شوید که رمز عبور آن متفاوت از رمز ذخیره شده است، از شما می پرسد که آیا می خواهید رمز را به روزرسانی کنید یا خیر. فایرفاکس برخلاف کروم به شما این امکان را می دهد که برای رمزگذاری فهرست رمزهای عبور ذخیره شده تنظیم کنید.

شما باید رمز عبور مدیر را هنگامی که برای اولین بار از یک رمز عبور ذخیره شده استفاده می کنید، وارد کنید. بعلاوه حتی اگر این رمز اصلی را برای اولین بار وارد کرده باشید، همواره قبل از آن که رمزهای عبور ذخیره شده خود را در تنظیمات فایرفاکس ببینید، دوباره باید آن را وارد کنید. این یک قابلیت خوب برای جلوگیری از جاسوسی های معمول از پسوردهای شماست و حتی می تواند جلوی ابزاری که قصد بازیابی آنها را دارند، بگیرد.فایرفاکس می تواند پسوردها، تنظیمات و دیگر داده های ذخیره شده را بین چند رایانه و دستگاه همگام کند. این قابلیت همانند چیزی است که کروم ارائه کرده ولی فایرفاکس به طور پیش فرض تمام داده های همگام شده را رمزگذاری می کند و نه فقط رمزهای عبور. بعلاوه هنگامی که یک رایانه یا دستگاه جدید را به حساب همگام شده خود در فایرفاکس اضافه می کنید، امنیت بیشتری خواهید داشت.
همچنین می توانید از دستگاه جدید یک کد عبور در دستگاه دیگری که تنظیم کرده اید وارد کرده یا کلید بازیابی را از یک دستگاه گرفته و آن را در دستگاه جدید وارد کنید؛ البته بعد از آن که به حساب همگام شده خود در فایرفاکس وارد شدید.
محمدحسین کردونی
روزنامه جام جم ( www.jamejamonline.ir )

مراسم ختم مادر بازیگر طنز با حضور چهره های سینمایی+عکس






دیدن چهره هنرمندانی که همیشه به خندیدن و خنداندن مردم شهره بودند، در حالتی از اندوه و ماتم لطفی ندارد اما گاهی زندگی لحظه هایی را پیش روی ما آدم ها قرار می دهد و ناچار شاهد صحنه هایی می شویم که گریزی از آن نیست.

جمعه گذشته در مراسم ختم مادر مجید صالحی شاهد یکی از همین صحنه ها بودیم. در این مراسم جمع کثیری از هنرمندان و ورزشکاران کشورمان در مسجد جامع شهرک غرب حاضر شده بودند تا با مجید صالحی همدردی کنند. هر جا که حرف از مجید صالحی شده، دوستانش گفته اند مجید از آن دسته بازیگران خوش اخلاق و متواضعی است که نه فقط جلوی دوربین بلکه غیر از آن هم عادت به خنداندن دیگران دارد و به قول بچه های امروزی انرژی مثبت است.

این بازیگر که دیروز هم برای مراسم بزرگداشت به محله قدیمی مادرش (امامزاده حسن، خیابان امین الملک) رفته بود، در گفت و گو از همه هنرمندانی که این مدت در مراسم تشییع و ختم شرکت کرده بودند، بسیار تشکر کرد.

صالحی در این باره گفت: «زبان من از ذکر نام همه عزیزانی که این مدت مرا یاری کردند واقعا قاصر است. من فقط می توانم با استفاده از این فرصت از همه هنرمندان و ورزشکاران و مسئولان تشکر کنم و بگویم شرمنده تک تک این عزیزان هستم. کسانی که با وجود مشغله های شخصی فراوان این مدت با من و خانواده ام همدردی کردند و در این روزهای سخت ما را تنها نگذاشتند.»

حضور تعداد کثیری از ورزشکاران رشته های مختلف در مراسم ختم مادر صالحی، نشان از رابطه صمیمی مجید صالحی با اهالی ورزش داشت. مجید صالحی در این باره گفت: «وقتی ایده تشکیل تیم هنرمندان توسط آقای حسین یاریار مطرح شد، من و دوست خوبم رضا عطاران استقبال کردیم. حسین یاریار زحمت زیادی برای این تیم کشید و نتیجه اش این شد که دوستان ورزشکار من از آنچه که بودند، بیشتر شدند و این رابطه با گذشت زمان دوستانه تر و صمیمانه تر پیش رفت، تا آنجا که حضور تک تک این عزیزان در کنار دوستان هنرمندم در این روزها این احساس را در من به وجود آورد که خانواده ام کنار من هستند و وجود آنها اصلا شبیه یک مهمان نبود.»

او ادامه داد: «قبلا فکر می کردم اینکه می گویند هنرمندان یا ورزشکاران در کنار هم یک خانواده را تشکیل میدهند تنها یک حرف است اما به لطف خدا من الان صاحب چنین خانواده ای هستم که در سختی و شادی با من همراه هستند و همین مرا خوشحال می کند. مطمئن هستم روح مادرم هم از این حضور زیبا شاد است.»

بازیگر طناز و خوش اخلاق کشورمان با ذکر خاطره ای از مادر ارجمندش گفت: «آنقدر دوست هنرمند و ورزشکار زیاد داشتم که این اواخر مادرم نامشان را با هم قاطی می کرد. مثلا اسم یکی را با فامیلی دیگری می گفت، یک بار مادرم می خواست احوال علی انصاریان که از دوستان خوب من بود را بپرسد و گفت: مجید از علی نصیریان چه خبر؟ و من کلی برایش توضیح می دادم که اینها دو نفر هستند و آن وقت خودش هم می خندید.

مادرم هیچ وقت با انجام کارهای هنری من مخالفتی نداشت. اتفاقا همیشه حمایت هم می کرد. گاهی اوقات که به خاطر فیلمبرداری ساعت ۳ یا ۴ صبح به خانه می رسیدم یواشکی وارد می شدم که مادرم بیدار نشود اما می دیدم با یک ظرف غذای آماده منتظر من نشسته است و می گوید حدس می زدم الان دیگر پیدایت شود.»

مجید صالحی که به تازگی زندگی مشترک خود را آغاز کرده است در پایان اشاره کرد: «این اواخر مادرم خیلی حال و روز مساعدی نداشت اما همیشه نگران من بود و می خواست قبل از اینکه از دنیا برود، عروسی من را ببیند. من یک ماه و نیم پیش ازدواج کردم و گاهی با خودم فکر می کنم منتظر بود عروسی من را ببیند بعد با این دنیا خداحافظی کند.»

پیمان معادی، اکبر عبدی، رضا عطاران، امیر قلعه نویی، حنیف عمران زاده، سید مهدی رحمتی، علی انصاریان، نیما نکیسا، محمدحسین لطیفی، جواد رضویان، کامبیز دیرباز، حبیب رضایی، باران کوثری، هومن سیدی، آزاده صمدی، بهنوش بختیاری، رضا بنفشه خواه، محمد ستار همدانی، امین منوچهری، امیر نوری، مصطفی راد، مجید شهریاری، سپند امیرسلیمانی، پویا امینی، انوشیروان ارجمند، علی عبدالعلی زاده، شهرام عبدلی، سعید پیردوست، محمد کاسبی، حسن پورشیرازی، امیر غفارمنش، احمد نجفی، محسن افشانی، شهاب علاسی و ... از جمله چهره هایی بودند که در این مراسم شرکت داشتند.











۲۴آنلاین (24onlinenews.ir)