۱۳۹۱ خرداد ۱۷, چهارشنبه

جوانانمان را تنها نگذاریم



فرزندان ما در زندگی شان به خصوص در دوره جوانی با فشارهای روحی روانی زیادی دست و پنجه نرم می کنند. این مشکلات هر علتی که داشته باشد می تواند در نهایت منجر به مشکلات رفتاری شود و همچنین نگرانی، افسردگی بی خوابی و حتی اعتیاد را به دنبال داشته باشد.

والدین باید برای مقابله با مشکلات جوانان، پیش از هر چیز باید ارتباط خود را با او بهتر و صمیمی تر کنند به گونه ای که جوان بتواند به راحتی با شما صحبت و درد دل کند توجه به این نکات نیز ثمربخش است.

وقت بیشتری صرف جوان تان کنید، به خصوص اگر گرفتار هستید چون این امر منشأ این بیماری است. به فرزندتان فرصت بیشتری دهید و بگذارید تا در مورد مشکلات و نگرانی هایش صحبت کند. سعی کنید در وعده های غذایی در کنار خانواده و فرزندتان باشید.
به او کمک کنید تا از خودش انتظارات واقع بینانه داشته باشد. خود و فرزندانتان را برای شرایط پراسترس آماده کنید. برای مثال تولد یک نوزاد، نقل مکان به یک شهر جدید یا انجام دادن یک عمل جراحی از این نمونه است.


به فرزندتان کسب آرامش را بیاموزید روش هایی مثل تنفس عمیق، آرام کردن و شل کردن عضلات، گوش دادن به نوای خوش، خواندن کتاب و نقاشی کردن می تواند به کسب آرامش کمک کند.
متاسفانه منشأ و منبع فشار روحی در نوجوانان ناشناخته است و والدین به راحتی قادر به شناسایی آن نیستند. این موارد، برخی از علل بروز فشار روحی در نوجوانان است:
تغییر در مراقبت های پیش از دوران مدرسه از جمله تغییر کلاس درس یا تغییر معلم
دادن تکلیف بیش از حد به کودک
انتظار بیش از حد از کودک که موجب ترس او بشود
شنیدن اخباری که موجب تشدید استرس شود.
بیماری هایی از قبیل آسم یا دیابت تصادف رانندگی
مشکلات اقتصادی در منزل
توجه به هر یک از این موارد و ریشه یابی استرس نوجوانان، در انتخاب راه صحیح برای مقابله با این مشکل به والدین کمک می کند. بهتر است این مشکل را با جلب همکاری خود او و به کمک او حل کنید. به او اطمینان دهید که مشکلات موجود قابل رفع است و او در مواجهه با هر مشکلی از حمایت شما برخوردار خواهد بود.
برقراری ارتباط خوب، یکی از مهم ترین جنبه های تربیت نوجوان است. والدین باید به نوجوان خود احساس شفقت و دلسوزی را منتقل کنند.

باید به نظرات آنان گوش دهند و برای مشکلات راه حل پیدا کنند. در مقابل می توانیم آنها را به خاطر کاری که کرده اند سرزنش کنیم و یا به آنها بگوییم که به خاطر کاری که انجام داده اند عصبانی هستیم.
والدین باید مراقب رفتارهای خود هنگام خطاب کردن نوجوانانشان یا پاسخ دادن به او باشند.
وقتی نوجوان شما موضوعی را در مورد دوستش به شما می گوید، مطمئن باشید که ایده ای درباره موقعیتی ویژه دارد.
بنابراین هر فرصتی را غنیمت بشمارید تا نشان دهید افکار و نظرات او برای شما ارزش دارد. به نوجوان خود بگویید که به نظرات او علاقه مند هستید و مایلید که آنها را بشنوید. اجازه دهید او نظر خود را در هر زمینه ای ابراز کند بعد اگر اشتباهی در افکار یا نظرش دیدید، به طور منطقی درباره آن بحث کنید و نظر درست را ارائه دهید. در هر حال خونسردی خود را حفظ کنید و با آرامش به او پاسخ دهید.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر