۱۳۹۱ خرداد ۱۷, چهارشنبه

ازدواج همیشه سلامت بخش نیست



تقریبا تمام تحقیقاتی که درباره ازدواج انجام شده اند، نشان می دهند که ازدواج به شدت با سلامت و رفاه ارتباط دارد. اما پژوهش های جدید به طور فزاینده ای دیدگاهی متعادل تر از به اصطلاح مزایای ازدواج را ارائه می کنند. چندین بررسی جدید، نشان می دهند که منافع ازدواج نصیب زوج هایی که روابط بین فردی شان دچار مشکل است، نمی شود و برعکس، افرادی در چنین وضعیتی نسبت به افرادی که اصلا ازدواج نکرده اند، وضعیت سلامت بدتری خواهند داشت.

این نتایج برای پژوهشگران شگفت انگیز بوده است چون در سال های قبل همه شواهد نشان می داد که افراد مجرد وضع سلامتی بدتری نسبت به افرادازدواج کرده دارند، اما اخیرا یک بررسی بزرگ که سال گذشته نتایج آن منتشر شد چنین نتیجه گیری کرد که افرادی که هرگز ازدواج نکرده اند نسبت به افرادی که ازدواج کرده و بعد طلاق گرفته اند، وضع سلامتی بهتری دارند. بر این اساس، ازدواج تحت استرس می تواند به اندازه سیگار کشیدن مرتب، برای قلب بد باشد. علاوه براین، زنانی که با شوهران شان رابطه شادی ندارند و زنانی که در متارکه عاطفی با شوهران شان هستند، پاسخ های ایمنی ضعیف تری نسبت به زنانی که روابط شاد تری با همسران شان دارند، یا با رضایت از آنها طلاق گرفته اند نشان می دهند. 

درواقع استرس مربوط به اختلافات زناشویی می تواند به شدت بر سلامت بدن اثر بگذارد و آن را به خطر بیندازد. به نظر می رسد صرف ازدواج کردن برای محافظت از سلامتی فرد کافی نیست. و آنچه در ازدواج اهمیت دارد، روابط بین زن و شوهر است، نه خود نهاد ازدواج. پژوهشگران می گویند عاملی که موجب آسیب پذیری خانواده می شود، عدم شناخت و انحراف از هدف های ازدواج است و دور شدن زن و شوهر از یکدیگر می تواند آنها را به تهدیدی برای سلامت هم تبدیل کند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر