۱۳۹۱ خرداد ۱۷, چهارشنبه

وقتی روی پله برقی هستید



با گسترش شهرنشینی، نیاز به وسایل رفاهی هر روز بیش از گذشته احساس می شود؛ پله برقی یکی از این وسایل است؛ نوعی سیستم که ما هر روزه در اماکن پررفت و آمدی همچون مترو و برخی فروشگاه های بزرگ زنجیره ای با آن سر و کار داریم. این وسیله سودمند می تواند تعداد زیادی از افراد را در فاصله زمانی کوتاهی جابه جا کند. حال فرض کنید از واگن مترو خارج شده اید و قصد بالا رفتن با پله برقی را دارید که به طور اتفاقی متوجه فردی سالمند می شوید که به دلیل هراس از سقوط پله برقی ترجیح می دهد با پاهایی خسته و دردناک از پله های ثابت بالا رود. در این زمان چه می کنید؟ بی توجه به او، به راه خود ادامه می دهید یا نحوه ایستادن روی پله برقی را به او آموزش داده و در این راه به او کمک می کنید؟


پله برقی وسیله ای است متحرک. به همان میزان که در اتوبوس در حال حرکت محتاط هستید، هنگام قرار گرفتن و ایستادن روی پله برقی نیز باید احتیاط کنید. هنگام استفاده از پله برقی درست در مقابل آن بایستید و پای خود را روی اولین پله ای که به طور کامل نمایان شده، قرار دهید و همزمان نوار لاستیکی مشکی رنگ کناره پله را با دست بگیرید. مطمئن شوید که این نوار در حال حرکت است. اگر پله ها متحرک و نوار لاستیکی ثابت باشد، تعادل شما را برهم زده و موجب سقوط شما خواهد شد. در طول زمانی که روی پله ایستاد ه اید از کناره های پله فاصله بگیرید، چراکه احتمال گیر کردن چادر، لباس های گشاد، بند کفش، کفش های پاشنه دار، عصا، چتر یا جواهرات وجود دارد. هنگام بالا رسیدن هم یک پای خود را بر زمین گذاشته و سپس پای دیگر را از روی پله برقی بردارید. هنگام بالا رسیدن مکث نکنید، با حفظ کنترل خود هرچه سریع تر از ناحیه خروجی پله برقی فاصله بگیرید. حال اگر فردی در نزدیکی شما کنترل خود را از دست داد و روی پله های در حال حرکت سقوط کرد، اولین اقدام، درخواست کمک از افراد یا متخصصان این فن برای خاموش کردن پله هاست. قدم بعدی آن است که با حفظ تعادل و کنترل خود، فرد را بلند کرده و او را ثابت نگه دارید. این کار می تواند تا حدود زیادی از ضربات و جراحات احتمالی بکاهد.

پله برقی ۲ برابر راه رفتن معمولی سرعت دارد. این پله ها در صورت فشار دادن دکمه توقف و مواجهه با مانعی سخت متوقف می شود. ارتفاع این پله ها برای راه رفتن روی آن استاندارد نیست و فشار مضاعفی بر مفاصل مچ و زانو وارد می آورد و به جهت ساختار خاصش خطر لغزیدن و افتادن از آن بسیار زیاد است. هر پله برای یک مسافر ساکن طراحی شده است، بنابراین در زمان هایی که پله متحرک یا ثابت است روی آن ندوید و راه نروید. از هل دادن و تنه زدن روی پله خودداری کنید و همیشه رو به جهت حرکت پله بایستید. روی پله ها ننشینید و زانو نزنید. در مواقع ضروری دکمه توقف را که در بالا یا پایین ورودی است فشار دهید. این پله ها تنها توسط افراد آموزش دیده، آن هم در مواقعی که مسافری روی آن نباشد به کار می افتد.

به کودکان خود آموزش دهید که پله برقی وسیله ای برای بازی آنها نیست. حرکت برخی کودکان در خلاف جهت این پله ها نه تنها ریسک بروز خطرات احتمالی ناشی از سقوط را افزایش می دهد، بلکه می تواند موجب فشار بیش از حد روی چرخنده ها و خرابی این وسیله همگانی شود.

فاخره بهبهانی

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر