۱۳۹۱ آبان ۲۴, چهارشنبه

اخلاقیات را در ازدواج سرسری نگیرید!


ازدواج چیزی نیست که سرتان را پایین بیندازید و به راحتی انتخاب کنید و خوشحال باشید که آخیش! انتخابم را کردم و سرو سامان گرفتم. نخیر آقا! چشم و گوش تان را باز کنید. به خیلی چیزها باید دقت کنید! برای انتخاب همسر آینده تان باید چند تا چشم، چند تا گوش و چند تا دهان و زبان داشته باشید. از چند منظر انتخاب تان را نگاه کنید، با تمام توجه حرف هایی را که زده می شود، بشنوید. تا می توانید سوال کنید و حرف بزنید و تمام استفاده تان را از زبان تان بکنید. باید تمام عقل تان را بریزید توی گود تا بهترین انتخاب را داشته باشید!

حالا برویم سر اصل مطلب و حرف درست و حسابی! شما چقدر آدم با اخلاقیاتی هستید؟ به خودتان چه نمره ای می دهید؟ اول جواب این سوال را بدهید بعد بگویید که چقدر اخلاقی فرد مقابل برای تان مهم است؟ بزرگان دین هم گفته اند که آنچه برای خود می پسندی برای دیگران هم بپسند. پس با خودت روراست باش و ببین تا به حال چقدر از ارزش های اخلاقی را رعایت کرده ای؟! آیا توی زندگیت آدم صادقی هستی یا به راحتی آب خوردن دروغ از زبانت سرازیر می شود؟! چقدر آدم امانتداری هستی؟تا به حال خیانت کرده ای؟! آدم متعهدی هستی یا بی قیدی؟ آدمی هستی که حتی پای رفاقت های ساده ات تعهد داری و خودت را در قبال دوستت مسئول می دانی یا به راحتی می توانی زیر تعهد و رفاقت و دوستی ات بزنی و حرمت دوستی را بشکنی؟ چقدر مهربانی؟ 

چقدر آدم ها با تو راحت هستند و صمیمیت تو آن ها را از تو نمی راند؟ چقدر می توانی نسبت به دوست داشتنی هایت گذشت داشته باشی؟ آدم خوش بینی هستی و حسن ظن داری و امیدواری یا هر اتفاقی که بیفتد اولین چیزی که به چشمت می آید منفی ترین زاویه ای است که وجود دارد. ارزش های اخلاقی خیلی بیشتر از این هاست ولی این هایی که در این متن آورده شد، حداقل چیزهایی است که یک آدم بالغ و عاقل و مسلمان باید داشته باشد.

تمام این ویژگی ها را در فرد مقابل تان جست وجو کنید. از او سوال بپرسید. رفتارش را زیر نظر داشته باشید. مصداق های هر ارزش را پیدا کنید و در شخصیتش جست وجو کنید. با نمی دانم و بی خیال و سخت نگیر بابا! کار درست نمی شود، مگر این که خدا خیلی به شما لطف کند. اگر نمی دانید حتما با آدم های با تجربه مشورت کنید و یا از کارگاه های شناختی قبل ازدواج استفاده کنید. خلاصه هر کاری که از دست تان بر می آید انجام دهید تا انتخاب خوبی داشته باشید. باور کنید صداقت، امانتداری، مهربانی و گذشت چیزهایی نیست که بدون اینها، بتوانی یک زندگی آرام و امن و شاد پیدا کنی! نهایتش این است که آخر این جست وجوگری ها شاید خودت به مکارم اخلاق رسیدی... خدا را چه دیدی؟!


نویسنده: حمیده زمانی

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر