۱۳۹۱ خرداد ۲۱, یکشنبه

ورود خانم ها، ممنوع!





پرونده ای درباره سلامت مردان؛ به بهانه روز پدر


کوه خانه است قامتش؛ فرقی نمی کند بلند باشد یا کوتاه. تکیه گاه است حضورش هرچند اگر جای این حضور به اندازه بوسه ای باشد شبانه بر پیشانی خواب زده کودکانش....

کوه خانه است پدر و پانزدهم خرداد مصادف با ۱۳ رجب و روز میلاد حضرت علی ابن ابیطالب سال هاست به نامش گره خورده است؛ به نام پدر...

به بهانه این روز نگاهی داشتیم به واژه پدر؛ به سلامت جسمی و روانی اش که می خوانیم.

● واژه «پـدر» از کـجـا آمـد؟

شکی در این نیست که ریشه کلمه پدر از زبان های هند و اروپایی گرفته شده و با واژه پدر در زبان های دیگر که آنها هم ریشه هند و اروپایی دارند، دارای ارتباط و اشتراک است. به طور مثال فرانسوی ها به پدر می گویند پِر (père)؛ انگلیسی ها می گویند «فادر» (father) و ما می گوییم «پدر» که این واژه را از هیچ زبان دیگری قرض نگرفته ایم یعنی از زبان های دیگر وارد زبان ما نشده است. حتی در زبان پهلوی به پدر pit یا pitar می گفته اند و به پسر pus یا pusar.

بابا؛ در مورد کلمه بابا نمی توان با این قطعیت گفت که ریشه اش در زبان خود ما بوده و کلمه ای وارداتی نیست. اما به نظر می رسد اصالتا واژه ای فارسی باشد و ریشه آن حتی به زبان پهلوی و فارسی باستان برسد. در فرهنگ معین هم آمده است که «باب» همان «بابا» و «بابو» و به معنی «پدر» فارسی و «اَب» عربی است. فردوسی بزرگ نیز گفته است:

سدیگر بپرسیدش افراسیاب /از ایران و از شهر و از مام و باب. در گویش سیستانی، گویش مردمان هم ولایت من، به پدر می گویند «بَ بو» اما ما در خانواده مان به پدرمان «بَ بو» نمی گفتیم و او را «آقا» صدا می زدیم. در واقع سنت های زبانی، فرهنگی و اجتماعی محیط به ما اجازه نمی داد او را به گویش زبانمان بخوانیم چرا که خانواده مان سید بود و متفاوت از بقیه طبقات و رسم بر این شده بود که مردم سید را «آقا» صدا بزنند چه همسایگان و اطرافیان و چه ما که فرزندان خانه «بَ بو» بودیم. بر همین اساس دیگران مادرشان را «موکه» خطاب می کردند و ما «نَ نه» چون ایشان هم گو اینکه سید نبودند؛ حداقل همسر سید بودند و به همین علت باید با عنوانی به اصطلاح بالاتر از «موکه»ی بقیه مردم نامیده می شدند.

من هزاران بار کلمات «بَ?بو» و «موکه» را از زبان دیگران شنیده ام اما یک بار هم پدر و مادرم را با این عناوین صدا نزده ام. الان که به گذشته نگاه می کنم، می بینم کلمه ای که من و خواهر و برادرهایم برای پدرمان به کار می بردیم –آقا بار عاطفی «بَ بو» را نداشت اما در دنیای کودکی این کاستی را نمی دیدم و حتی شاید از اینکه به لحاظ طبقاتی از دیگران جدا می شدم، در ته دل کودکانه ام خوشحال هم بودم اما حالا طور دیگری حرف می زنم و جور دیگری احساس می کنم. امروز فرزندانم مرا «بابا» صدا می کنند مثل خیلی های دیگر و من از این بابت خرسند و خوشحالم. پس اگر درست باشد که هریک از ما در خانه زبان زندگی می کنیم، باید بگویم که من نیز برخلاف نوجوانی، خود را همخانه مردمم می دانم. زبان به راستی آینه اندیشه و تفکر ما و نمایشگر بخش مهمی از هویت فرهنگی و اجتماعی ماست. کودکی من سرشته با گویش سیستانی گذشت اما بزرگسالی ام با دست روزگار به فارسی معیار که همان زبان رایج تهرونی رادیو و تلویزیون باشد، آمیخته شد اما می خواهم بگویم هنوز که هنوز است، هر وقت پدر و مادرم را به خواب می بینم، با گویش سیستانی با آنها حرف می زنم. سیستانی می خندم، سیستانی آه می کشم و سیستانی گریه می کنم.
● مـردان چـگـونـه بـهـداشـت روانـی خود را تـقـویت کنند؟

هر انسان چه مرد و چه زن برای اینکه بتواند به انسانی کامل، با هوش هیجانی، شناخت مناسب، خلاقیت و توانایی تبدیل شود، لازم است از مراحل رشد روانی، جسمی، جنسی و اجتماعی عبور کند و به این منظور باید دوران کودکی، نوجوانی، جوانی و بزرگسالی مناسبی داشته باشد. حال باید دید مردان چگونه می توانند بهداشت روانی خود را تقویت کنند:

▪ رابطه صمیمانه داشته باشید: یک مرد باید بتواند با اعضای خانواده اش و حتی اعضای جامعه همدردی و همدلی کند و رابطه ای صمیمانه با دیگران داشته باشد. او باید بتواند نیازهای اطرافیانش را بشناسد و درک کند و تا حد توانش در برطرف کردن آنها احساس وظیفه و تلاش کند. در این صورت خود نیز آسودگی خواهد داشت.

▪ اعتماد به نفس تان را تقویت کنید: اگر مردی خود را خیلی کوچک یا برعکس بیش از حد بزرگ بداند و واقع نگر نباشد، نقاط قوت و ضعف خود را نشناسد و جرأت ابراز وجود نداشته باشد، یعنی اعتماد به نفس ندارد و باید این مهارت ها را بیاموزد و با شناسایی نقاط قوت خود، با ضعف هایش مبارزه کند.

▪ احساس رضایتمندی داشته باشید: اگر مردی نتواند داشته ها و وضعیت موجود خود را درست ارزیابی کند و مدام از زندگی و روزگار و خانواده اش متوقع باشد و زندگی را سخت بگیرد، هرگز نه خودش به آرامش خواهد رسید و نه اطرافیانش از کنار او بودن راضی خواهند بود. فردی که زمینه ذهنی رضایت از داشته ها و خوش بینی را در خود تقویت کند، راحت تر خواهد توانست در جاده تلاش و موفقیت گام بردارد.

▪ تعصب بی جا نداشته باشید: در زندگی مشترک زن و مرد نسبت به هم تعصب دارند ولی اگر این تعصب در مردی بیش از حد باشد، چه به دلیل دوست داشتن زیاد همسر و چه به دلیل بی اعتمادی، فرسایش روانی در خود او ایجاد خواهد شد و حتی ممکن است زندگی خانوادگی به دلیل این پیش داوری های غلط و ذهن خوانی ها از هم پاشیده شود که آن هم عواقب روانی بدتری دارد.

▪ بی تفاوت به جامعه نباشید: یک مرد توانا باید بتواند علاوه بر سرپرستی و مراقبت از خانواده و زندگی شخصی اش، شرایط جامعه و اطرافیانش را نیز در نظر بگیرد و از دیگران دستگیری و با آنها همدلی کند و به اطرافش بی توجه نباشد. با این کار علاوه بر خشنودکردن دیگران، خود او هم رضایت خاطر پیدا خواهد کرد که در سلامت روانی اش بسیار موثر خواهد بود.

▪ خلاقیت به خرج دهید: هرچه مردی پویاتر باشد و سعی کند نظرهای جدید ارائه دهد و در کار و زندگی اش تنوع ایجاد کند، زندگی اش روح دارتر می شود و هرگز راکد نخواهد شد. از آنجا که ایستایی و رکود فرسایش روانی به دنبال دارد، این کار به مرد قدرت و روحیه بهتری خواهدداد. حتی اگر این خلاقیت در حد تغییر دادن دکوراسیون خانه و مسافرت برای تغییر روحیه باشد.

▪ توانایی حل مساله داشته باشید: یک مرد، سرپرست و حمایتگر خانواده است و زمانی در این سرپرستی موفق خواهد بود که قدرت رویارویی با مسایل جدید را داشته باشد و در مقابل هر پیشامدی استرس بیش از حد به خود راه ندهد. بتواند برنامه ریزی و با خونسردی برخورد کند تا مشکل حل شود.

▪ تعادل داشته باشید: برخی مردان نمی توانند تعادل مناسبی بین پرداختن به مسایل کاری و خانواده شان برقرار کنند و همه زندگی آنها شده کار و کسب درآمد. آنها با این کار هم به سلامت روانی خود آسیب می زنند هم خانواده شان زیرا وقت گذاشتن برای خانواده، همسر و فرزندان، در درجه اول برای سلامت روان و آرامش خود مرد مفید است.

▪ هیجان ها را کنترل کنید: درست است که مردان جنس برتر هستند و شاید گاهی با بروز خشمشان عکس العمل چندانی از خانواده نبینند، ولی باید بتوانند خشم خود را کنترل کنند و روش های آرام سازی را یاد بگیرند و صبر خود را تقویت کنند. با این کار هم از بیماری های جسمی ای که منشاء آنها عصبانی شدن و استرس مداوم است در امان می مانند و هم روان خود و خانواده شان مصون خواهد ماند

▪ ورزش، تفریح و تغذیه مناسب داشته باشید: خیلی از مردان امروزی آنقدر غرق کار و مشغله های روزانه شده اند که خود را فراموش می کنند و کوچک ترین وقتی به خود اختصاص نمی دهند. در حالی که برای یک پدر و همسر خوب بودن باید سلامت باشند و فقط تامین نیازهای مادی خانواده کافی نیست. اختصاص زمان برای ورزش، فعالیت بدنی، تفریح و داشتن تغذیه مناسب، بی شک برای تمام مردها لازم و ضروری است و نباید آنها را از خود دریغ کنند.

▪ اخلاق مدار باشید: اختصاص زمانی به دعا و خلوت با خداوند می تواند توانایی، صبر و آرامش را در مرد افزایش دهد. یک مرد باید به اخلاقیات پایبند و به همسر و خانواده اش وفادار بماند. خیانت به زندگی شخصی، مرد را دچار احساس گناه و استرس می کند که درون او را ناآرام و بیمار خواهد کرد.

● شـما پـدرتان را چـه صدا می کـنید:

بـابـا، پـدر یـا آقـا؟

نحوه صدا کردن افراد و لحن صدا زدن آنها می تواند در نوع رابطه تاثیرگذار باشد. هرچه فردی را با لحن صمیمی تری صدا کنید، نوع رابطه تان با آن فرد ناخودآگاه به سمت و سوی صمیمی ترشدن می رود؛ مثلا اگر شوهری همسرش را «خانم» صدا کند تا او را «پگاه» صدا بزند یا اینکه «پگاه جان» بخواندش، در نوع رابطه شان می توان تفاوت را احساس کرد، اما در هر ارتباط صمیمی ای، نمی توان نتیجه گرفت که به نام صدا کردن افراد باعث بهبود رابطه می شود. مثال واضحش رابطه پدر و فرزندی است. در این رابطه چون پدر مرکز ثقل خانواده و اجتماع است، نمی توان او را به نام کوچک صدا کرد با این توجیه که باعث صمیمی و نزدیک تر شدن رابطه می شود زیرا خود الفاظ «پدر»، «بابا» یا «بابایی»، در خود صمیمیتی دارند که نام بردن ندارد.

از طرفی بسیاری از مردان براساس بافت جامعه یا ساختار ذهنی خودشان انتخاب می کنند که فرزندشان آنها را چه صدا بزند. ممکن است در یک بافت اجتماعی، افراد مجبور باشند پدرشان را «آقا» خطاب کنند و بچه ها مجبور به اطاعت هستند. بعضی پدرها هم براساس ساختار ذهنی ای که دارند، از بچه ها می خواهند که آنها را «بابایی»، «آقاجان»، «پدر» یا به اسم صدا کنند چرا که با هر بار شنیدن این عناوین، احساس خوبی به آنها دست می دهد که کاملا توجیه روان شناسانه دارد. وقتی احساس خوبی از موضوعی پیدا می کنید، چراغ ساختار لذت و هیجان در مغز روشن و هورمون سروتونین که باعث شادی می شود، در بدن ترشح می شود و با هر بار تکرار این موضوع، این احساس به وجود و این هورمون ترشح و این هیجان ایجاد می شود.

عکس این حالت هم ممکن است اتفاق بیفتد و پدری به دلیل اینکه خاطره بدی از یک نام دارد، مثلا اینکه بچه های فردی پدرشان را بابایی یا حتی به اسم کوچک صدا می کرده اند و او از این موضوع احساس بدی داشته، از فرزندانش بخواهد او را با این لفظ صدا نکنند.

بنابراین خواندن پدر با الفاظ مختلف نه تنها به بافت جامعه که به ساختار ذهنی افراد هم بستگی دارد اما در هر دو صورت احساسی را در فردی که پدر است به وجود می آورد که در بیشتر مواقع رضایت و خشنودی است.

● مـردان از هـمسـر خـود چـه مـی خـواهـند؟

دکتر

سامرند سلیمی

روان پزشک، عضو کمیته آموزش انجمن علمی روانپزشکان ایران

در کشورهای جهان سوم مثل ایران، زنان به علت فاصله زیادی که بر اثر خرده فرهنگ ها از مردان دارند، یاد می گیرند به جای اینکه شوهرشان را همان گونه که هست بپذیرند، مردشان را براساس خواسته های خود تغییر دهند ولی چون به خصوص در این جامعه های مردسالار، مردان به لحاظ روانی مقاومت زیادی برای تغییر نشان می دهند و این جزو ماهیت روان شناختی آنهاست، زن ها رو به تحمل می آورند و یاد می گیرند فقط شریک زندگی شان را تحمل کنند. مردها از این رابطه تاثیر منفی ای می گیرند و وقتی می بینند همسرشان آنها را همان طور که هستند، نمی پسندد و اگر طور دیگری باشند دوست داشتنی تر هستند، ابتدا دچار خشم و بعد غمگین می شوند، سپس جدایی عاطفی اتفاق می افتد و حتی ممکن است به سمت کسی که آنها را همان طور که هست، می خواهد و دوست دارد، گرایش پیدا کنند. این آدم می تواند مادر باشد یا حتی متاسفانه خانم دیگری که موقتا می گوید همین طور که هستی دوستت دارم. برای جلوگیری از بروز این اتفاق، خانم ها باید:

۱ خشم شان را کنترل کنند: مهارت کنترل خشم ذاتی نیست و اکتسابی است، بنابراین خانم ها باید یاد بگیرند هنگام اعتراض و ناراحتی، خشم خود را کنترل کنند تا از نظر عاطفی فاصله ای بین آنها و همسرشان ایجادنشود. این مشکل حتی می تواند باعث شود مردی همسرش را ترک کند. گاهی خانم ها اضطراب خود را با کتک زدن بچه و داد و بیداد و بداخلاقی نشان می دهند و وقتی به آنها اعتراض می شود، می گویند من همینم! و این یعنی تیشه ای به ریشه زندگی مشترک زدن.

۲ افسرده و غمگین نباشند: مردها از زنی که همیشه افسرده و غمگین باشد، فراری اند. مرد انتظار ندارد همسرش همیشه خوشحال باشد چون زن و مرد شریک شادی و غم همدیگر هستند ولی اینکه همیشه وقتی پا در خانه می گذارد با زنی افسرده و غمگین روبرو شود و مجبور باشد مدام سعی کند او را خوشحال کند، برایش خوشایند نیست و بعد از مدتی از اینکه نقش دکتر را داشته باشد، خسته می شود. اگر خانمی افسرده است، باید به دنبال درمان باشد و اگر فکر می کند چنانچه خودش را شاد نشان دهد و همیشه مرتب و خوش لباس باشد، مردش فکر می کند از صبح بی کار بوده و کمتر به او توجه می شود، باید این احساس را از خود دور کند.

۳ همسر باشند، نه مادر: مردانی که وابستگی زیادی به مادرشان دارند، کم نیستند و دور شدن از مادرشان برایشان سخت است و هنوز به بلوغ عاطفی نرسیده اند. این مردان بعد از ازدواج نقش فرزند را برای همسرشان بازی می کنند و زن ناخودآگاه برای جلب رضایت مرد، در قالب نقش مادر فرو می رود ولی واقعیت این است که مرد همسر می خواهد، مادر که دارد! وقتی چنین زندگی هایی از هم پاشیده می شود یا مرد به مسیر خطایی می رود، همه با تعجب می پرسند شما که خیلی خوب بودید یا به مرد می گویند همسرت که فوق العاده بود، در حالی که نمی دانند خانه از پای بست ویران است! همچنین گاهی خانم خود را آسیب پذیر، بسیار ضعیف و نیازمند به حمایت زیاد نشان می دهد. مرد هم در قالب نقش حمایتگر، شروع می کند به حمایت و ایفای نقش پدرانه یا یک پزشک ولی پس از مدتی خسته می شود و می بُرد. او هم به همسر نیاز دارد و این مشکل آزارش خواهد داد.

۴ آنها را فراموش نکنند: گاهی وقتی زن و شوهر جوان فرزنددار می شوند، خانم ها به کل نقش همسری را فراموش می کنند و فقط به وظایف مادری می پردازند حتی فرزندشان را کنار خود می خوابانند. با این رفتار، مردها حس می کنند کنار گذاشته شده اند و حس غریبی می کنند و این حس تنهایی و غریبی روح مرد را خدشه دار خواهد کرد.

● تـوصـیـه هـای مـردانـه

۱ اصلاح صورت مردان: بیشتر مردان در اصلاح صورت مشکل دارند که برای برطرف شدن بسیاری از این عوارض توصیه های پیشگیرانه داریم. آمادگی لازم را کسب و خطوط رویش مو را دنبال کنید. در حمام اصلاح کنید. صورت خود را از ته نتراشید. فقط کف ریش برای اصلاح کافی نیست. با تیغ تیز و یکبار مصرف یا دستگاه های ریش تراش برقی که با دوتیغ یا بیشتر صورت را از ته نمی تراشند و آسیب کمتری به پوست می رسانند ریش خود را بزنید هر چند ثابت نشده کدام روش تراشیدن باعث بروز جوش یا فولیکولیت ناشی از تراش می شود. از افترشیو با کیفیت و داروهای تسکین دهنده استفاده کنید. فاصله زمانی بین دو اصلاح نباید کم باشد. مراقب تغذیه تان باشید و میوه و سبزی بخورید و اگر متوجه می شوید مصرف برخی غذاها باعث می شود جوش بزنید، آنها را حذف با مواد دیگر جایگزین کنید.

۲ بوی بدن مردان: تعریق بیش از حد بوی بد بدن که نتیجه ترشح بیش از حد غدد عرق است، می تواند از نظر فردی و اجتماعی آزاردهنده باشد، به تنهایی یا در نتیجه ابتلا به یک بیماری زمینه ای رخ می دهد و باید درمان شود. از آنجا که تعریق و بدبویی بدن به خصوص در محیط های اداری و در جلسه ها ناخوشایند است و از لحاظ اجتماعی و روانی تاثیر زیادی روی قضاوت دیگران دارد، توصیه می شود آقایان مرتب از ضدعرق استفاده کنند و آن را حتی در اتومبیل یا محل کار خود همراه داشته باشند.

۳ پوست صورت مردان: بیشتر آقایان با وجودی که بیشتر در معرض آفتاب قرار دارند، به مصرف ضدآفتاب اهمیت نمی دهند. استفاده از کرم های ضدآفتاب هر ۲ تا ۳ ساعت، با غلظت کافی و مناسب می تواند پوشش محافظتی خوبی در برابر آفتاب باشد اما اعتماد کامل به آنها جایز نیست. امروزه آثار زیان آور پرتوی فرابنفش نورخورشید روی پوست انسان به صورت پیری زود هنگام و بروز سرطان ها شناخته شده است و کرم های ضدآفتاب پوشش های محافظتی ساده و در دسترسی هستند که می توانند تاثیر این پرتو را روی پوست کم کنند. از هر گونه مواجهه غیرضروری با نور آفتاب خودداری کنید و با روش های مختلف مانند پوشیدن کلاه و دستکش، جلوی تابش نورآفتاب به پوست را بگیرید.

۴ موی مردان: ریزش مو با وجودی که یک مشکل بهداشتی نیست و فقط از لحاظ ظاهری فرد را درگیر می کند، برای بعضی مردان یک معضل محسوب می شود و گاهی خانواده مردی که دچار طاسی است، او را مجبور به انجام اقدام درمانی می کنند.هر شاخه از موی سر انسان یک چرخه رشد دارد که به طور ژنتیکی برای آن طراحی شده و این چرخه شامل رشد، پیری و ریزش است. به طور متوسط روزانه ۵۰ تا ۱۰۰ مو می ریزد، البته این تعداد در افراد مختلف تفاوت دارد. همچنان که یک مو می ریزد، موی جدید جای آن را می گیرد. مشکل زمانی آغاز می شود که تعداد موهای ریخته بیشتر و ریزش آنها سریع تر از رویش موهای جدید باشد یا رشد موهای جدید ضعیف شود. در این حالت پس از مدتی از تعداد کل موها کاسته و فرد متوجه کاهش حجم موهایش می شود. معمول ترین علت ریزش مو در آقایان، عامل پرقدرت آندروژنیک است. دو فاکتور مهم هورمون «آندروژن» و «ژنتیک» نقش اصلی را در این ریزش مو دارند. بسیاری از مردان به طاسی اهمیت نمی دهند ولی بعضی از آنها درصدد درمان برمی آیند و درمان های دارویی از جمله مصرف ماینوکسیدیل و فیناستراید را امتحان می کنند یا متوسل به درمان جراحی می شوند.

۵ دست و ناخن مردان: گمان نکنید داشتن دست های زیبا با ناخن های تمیز و مرتب خاص خانم هاست و دست های پینه بسته با ناخن گوشه کرده برای مردان عیب نیست. مراقب سلامت و زیبایی دست هایتان باشید. اگر با مواد شیمیایی کار می کنید، حتما دستکش بپوشید و در محیط کارتان از یک مرطوب کننده خوب مانند وازلین پس از شستشوی دست ها استفاده کنید.

۶ قلب مردان: شیوع بیماری های کرونری قلب در آقایان بیشتر از خانم هاست، برای همین لازم است آقایان به سلامت قلبی شان توجه ویژه ای داشته باشند (عروق کرونر رگ هایی هستند که به قلب خونرسانی می کنند وقتی دیواره این رگ ها در اثر رسوب چربی و پلاک سخت می شود جریان خون به قلب کند یا متوقف می شود. در این صورت هنگام فعالیت به دلیل نبود خونرسانی کافی فرد با علامت درد قفسه سینه دچار حمله قلبی خواهد شد). آقایان باید عوامل خطر این بیماری را بشناسند و تا می توانند آنها را از زندگی خود حذف کنند. مصرف سیگار، داشتن رژیم غذایی غلط که فرد را دچار اضافه وزن می کند، فشار، چربی و قندخون کنترل نشده و بالا و داشتن سابقه خانوادگی بیماری قلبی جزو این عوامل مهم هستند. اگر شما یک یا چند تا از این عوامل خطر را دارید و ۴۰ سال یا بالاتر هستید حتما باید از نظر بیماری قلبی بررسی شوید. گرفتن نوار قلب، اکو، تست ورزش و اسکن قلب نمونه هایی از این طرح غربالگری است که می تواند با کشف به موقع این بیماری و درمان آن برای قسمتی از قلب که خونرسانی اش مختل شده (دچار ایسکمی) است، چاره ای اندیشید و جلوی سکته قلبی را گرفت. تحقیقات جدید می گوید، آقایان ۵۰ ساله ای که لااقل دو عامل خطرساز بیماری های کرونری قلب را دارند، باید یک روز در میان آسپیرین مصرف کنند تا احتمال حمله های قلبی در آنها کاهش یابد. منظور ما از سابقه فامیلی مثبت در یک آقا این است که کسی از فامیل درجه یک او در سن زیر ۵۰ سال به بیماری قلبی مبتلا شده یا دچار حمله قلبی شده باشد، در غیر این صورت اگر پدر ۸۵ ساله اش به دلیل کهولت سن سکته قلبی و فوت کرده باشد عامل خطر برای فرد محسوب نمی شود.

۷ مراقبت سیستم ادراری مردان: تغییر در عادت تخلیه ادرار مانند سوزش و درد هنگام تخلیه ادرار، تکرر ادرار و... را جدی بگیرید. وجود خون در ادرار نشان دهنده وجود بیماری مهم در سیستم ادراری کلیه، حالب، مثانه و مجراست. اگر شب ها بیش از ۵ بار برای ادرارکردن بیدار می شوید، مشکلتان را پیگیری کنید. علت این حالت ممکن است بزرگی پروستات باشد که اگر تشخیص داده و درمان نشود، خطر آسیب به کلیه ها را در پی دارد.

● بـیـمـاری هـای مـردانـه

۱ از بیماری مغزی جلوگیری کنیم: بیشتر بیماری های مغزی که در مردان شایع است به دلیل ورزش های رزمی مانند بوکس، کشتی و بدنسازی است. افرادی که بوکس کار می کنند، مدام در معرض ضربه های مغزی هستند و اگر عوارض آن در همان لحظه معلوم نشود به مرور زمان، مغز فرد دچار صدمه های جدی خواهد شد، مثل محمدعلی کلی که به بیماری دمانس مبتلا شده بود. ورزش کشتی باعث صدمه های جدی در ستون فقرات فرد می شود به گونه ای که اکثر کشتی گیران از سنین میانسالی دچار تنگی کانال نخاع گردن و تنگی کانال کمر می شوند. باید بدانیم تنگی کانال نخاع گردن، باعث ضعف و فلج چهار اندام و اختلال ادرار در فرد خواهد شد.

۲ تشخیص ایدز در مردان: ویروس عامل بیماری ایدز را تقریبا می توان در تمام مایعات بدن از جمله منی، خون، بزاق و حتی اشک پیدا کرد. ایدز مرحله نهایی آلوده شدن به ویروس HIV است. این بیماری بالقوه کشنده است ولی اگر در مراحل ابتدایی تشخیص داده شود، می توان تا حد زیادی از پیشرفت آن به طرف بیماری ایدز جلوگیری کرد.

۳ شناسایی مشکل پروستات در مردان: بعد از ۴۰ سالگی حتما برای انجام آزمایش سرطان پروستات اقدام کنید. رژیم غذایی سالم داشته باشید. بررسی ها نشان می دهند خوردن غذای پرچرب خطر ابتلا به سرطان پروستات را افزایش و مصرف موادغذایی پرفیبر، میوه، سویا و گوجه فرنگی پخته شده، خطر ابتلا به سرطان پروستات را کاهش می دهند. مواظب وزن خود باشید. چاقی خطر ابتلا به برخی از سرطان ها از جمله سرطان پروستات را افزایش می دهد. مرتب ورزش کنید.سیگار نکشید.

۴ شناسایی سرطان بیضه در مردان: سرطان بیضه، شایع ترین سرطان مردان در سنین ۲۵ تا ۳۵ سالگی است. سرطان بیضه سه خصوصیت اصلی دارد؛ به سرعت منتشر می شود، اگر به موقع تشخیص داده شود، کاملا قابل درمان است و از آنجا که بیضه ها در دسترس هستند، خود فرد به راحتی می تواند هر گونه توده ای را در بیضه ها تشخیص دهد. عواملی مانند بیضه نزول نکرده، ژن و رژیم غذایی خطر ابتلا به سرطان بیضه را در مردان افزایش می دهد. بررسی ها نشان داده اند مصرف بیش از اندازه پنیر و سایر فرآورده های لبنی خطر سرطان بیضه را افزایش می دهند. تمام مردان باید یاد بگیرند از سن ۱۵ سالگی هر ماه بیضه های خود را معاینه و هر نوع تغییر، به خصوص وجود توده را به پزشک معالج خود اطلاع دهند.

۵ شناسایی سرطان مثانه در مردان: مهم ترین سرطانی که مردان به آن دچار می شوند، سرطان مثانه است. این سرطان به ۲ دلیل اهمیت دارد؛ اول آنکه می توان تا حدودی از بروز آن پیشگیری کرد و دوم آنکه بدترین و خطرناک ترین نوع سرطان است. علت ابتلا به آن، وجود غده سرطانی در مثانه است و با علایمی مانند خون در ادرار، اختلال در دفع ادرار و ادرار همراه با سوزش نمایان می شود. ۲ نوع سرطان مثانه وجود دارد؛ مهاجم و سطحی. نوع مهاجم بسیار خطرناک و کشنده است ولی نوع سطحی قابل درمان است و به خطرناکی نوع مهاجم نیست. این سرطان در افراد سیگاری بیشتر مشاهده می شود و نوع خطرناک آن در سیگاری ها بیشتر بروز می کند. علاوه بر این، افرادی که در کارخانه چرم سازی و لاستیک سازی کار می کنند نیز در معرض ابتلا به سرطان مثانه هستند. توصیه می شود، مردان با مشاهده خون در ادرار حتما به پزشک مراجعه کنند تا اگر دچار بیماری ای شده اند، درمان به موقع انجام شود.

۶ شناسایی سرطان کلیه در مردان: سرطان کلیه، معمولا کشنده و خطرناک نیست و در صورت درمان به موقع در ۹۵ درصد موارد ریشه کن می شود و به ندرت عود می کند. علایم این بیماری مانند سرطان مثانه خون در ادرار است که با یک سونوگرافی قابل تشخیص خواهدبود. مصرف سیگار و تریاک ارتباط مستقیمی با نوعی از سرطان کلیه دارند.

۷ ناباروری در مردان: واریکوسل شایع ترین علت ناباروری در مردان این بیماری گزارش شده که قابل درمان است. علت بروز واریکوسل، عملکرد نامناسب وریدهای بیضه در تخلیه خون است به گونه ای که به صورت طناب مارپیچی در کیسه بیضه لمس می شوند. درحقیقت دریچه داخل وریدهای بیضه در بیماری واریکوسل عملکرد ندارند. بیماری واریکوسل در سنین بلوغ در مردان رخ می دهد و در صورت تشخیص زودهنگام و درمان به موقع، از بروز اختلال های بعدی و ناباروری پیشگیری خواهد شد.

۸ مشکل ناتوانی جنسی در مردان: بیماری های شایع در مردان جوان و میانسال که ریشه در اختلال های بازجذب برخی از واسطه های شیمیایی در مغز دارند و عوامل روحی و روانی نیز در بروز آن دخیل هستند. درمان نشدن درست انزال زودرس می تواند باعث ناتوانی جنسی از نوع روحی و روانی شود.

● بـخـور نـخـورهـای مـردانه

۱ موز، سپر سرطان: موز، منبع پتاسیم است و در ترمیم اعصاب، تنظیم ضربان قلب و به خصوص تنظیم فشارخون نقش اساسی دارد. رژیم غذایی سرشار از پتاسیم و منیزیم که آن هم در موز فراوان یافت می شود خطر سکته را در مردان کاهش می دهد. موز همچنین منبع ویتامین B۶ می تواند سیستم ایمنی بدن را بهبود ببخشد، سیستم عصبی بدن را ترمیم و به ساخت سلول قرمزخون و سوخت وساز پروتئین کمک کند.

۲ ماهی؛ امگا ۳، ضددرد و گرفتگی: هیچ رژیم غذایی ای بدون روغن های مفید و امگا۳ نمی تواند کامل باشد. این نوع روغن اشباع نشده به دلایل زیادی به روغن های دیگر ارجحیت دارد. از بهترین خواص آن می توان به بهبودبخشیدن به دستگاه ایمنی بدن، ضربان قلب و جریان خون و پایین آوردن ریسک ابتلا به سرطان پروستات اشاره کرد. امگا۳ باعث کاهش یافتن تری گلیسیرید خون می شود. درد و گرفتگی را در ورزشکاران کاهش می دهد و باعث کاهش ورم مفاصل می شود.

ماهی های چرب مانند سالمون، ساردین، ماهی تن و ماهی مارکرل و شاه ماهی ها منابع غنی امگا۳ هستند. ماهی های چرب همچنین منبع ویتامین D هستند که از ابتلا به سرطان و دیابت نوع دوم، فشار بالای خون و بیماری های استخوانی جلوگیری می کنند.

۳ کلم بروکلی، دوستدار قلب: کلم بروکلی از ابتلا به سرطان و بیماری های قلبی جلوگیری می کند. سرشار از ویتامین C، کاروتن و پتاسیم است که از مواد ضدسرطان «پروستات، کولون و روده بزرگ» هستند. طبق تحقیقات مصرف ۵ بار کلم بروکلی در هفته، خطر ابتلا به سرطان مثانه را تا نصف کاهش می دهد و مانند سبزی های سبز، کلم بروکلی هم به کاهش هوموسستئین که باعث افزایش بیماری های قلبی و سکته می شود، کمک می کند.

۴ حبوبات، کاهش دهنده کلسترول: حبوبات تامین کننده، فیبر، ویتامین و موادمعدنی موردنیاز بدن هستند که از بیماری های قلبی جلوگیری و به ساخت ماهیچه ها کمک می کنند. جو سرشار از ویتامین B و فیبر است و می تواند کلسترول بد خون را کاهش دهد و همچنین برای پروستات مفید است.

۵ سبزی های نارنجی قرمز، سلامت پوست و پروستات: ویتامین C و بتاکاروتن، آنتی اکسیدان هایی هستند که سلامت سلول های پوست را تامین و از اکسیدشدن آنها در آفتاب جلوگیری می کنند.

از این گروه سبزی ها می توان به فلفل دلمه ای قرمز و نارنجی، هویج و سیب زمینی شیرین اشاره کرد. این سبزی ها از ابتلا به سرطان پروستات در مردان جلوگیری می کنند.

۶ استانول گیاهی و پایین آمدن کلسترول: استانول به صورت طبیعی در میوه ها و سبزی ها وجود دارد و ثابت شده باعث پایین آمدن کلسترول بد خون می شود. امروزه خیلی از کارخانه ها نمونه های کنستانتره شده آنها را به محصولاتی مثل کره، ماست و آبمیوه اضافه می کنند.

۷ سویا، کاهش بیماری قلبی: طبق تحقیقات، مصرف ۲۵ گرم سویا در روز به کاهش کلسترول خون کمک می کند و در نتیجه با پایین آمدن کلسترول، خطر ابتلا به بیماری های قلبی نیز کاهش می یابد.

۸ گیلاس و توت: این دانه های کوچک خوش رنگ حافظ سلامت شما مردان هستند؛ شامل ۴ هزارترکیب متفاوت از آنتی اکسیدان ها و ویتامین C. پس با خیال راحت از این میوه های کم کالری و خوشمزه لذت ببرید و با اضافه کردن توت ها به برنامه غذایی تان جلوی روند کاهش توانایی های مغزتان را که با بالارفتن سن به وجود می آید، بگیرید.

● روز پدر در کشورهای مختلف

هر ساله روز پدر در کشورهای مختلفی مانند کانادا، آمریکا، انگلیس و... در تاریخ سوم ژوئن جشن گرفته می شود. در برخی کشورهای دیگر روز پدر تاریخ های متفاوتی دارد مثل ۱۹ مارس، اول سپتامبر یا دوم ژوئن، اما ظاهرا تاریخ چندان مهم نیست و اهمیت مساله این است که در بیشتر کشورهای دنیا، روزی به این عنوان ثبت شده است و جشن گرفته می شود.

اینکه نامگذاری این روز دقیقا از کجا و به چه دلیل آغاز شده، چندان مشخص نیست. بعضی افراد معتقدند اولین بار در سال ۱۹۰۸ از کلیسایی در جنوب ویرجینیا آغاز شده و برخی دیگر اعتقاد دارند اولین بار روز پدر در ونکوور جشن گرفته و به سایر کشورها هم بسط داده شد. نظریه دیگر این است که در سال ۱۹۱۵، فرماندار شیکاگو، هری لیک، برای اولین بار روزی را «روز پدر» نامگذاری کرد و جشن گرفت. روایت ها می گویند سوم ژوئن، نزدیک ترین روز به روز تولد این آقا بوده است. یکی دیگر از روایت های موجود در مورد «بوروس جان داد» از واشنگتن است. این آقا بعد از فوت همسرش، تصمیم گرفت به تنهایی ۶ فرزندش را بزرگ کند. او شغل کشیشی را در یکی از کلیساها انتخاب کرد و به دلیل خدمات شایسته ای که انجام داد، از طرف کلیسا مورد تقدیر قرار گرفت و روزی که جامه کشیشی بر تن کرده بود، به وسیله آن کلیسا به عنوان روز پدر نامگذاری شد. همه ما به نقش پدر در کانون خانواده آگاهی داریم اما اختصاص یک روز به نام پدرها برای ارج نهادن به جایگاه پدر در تمام کشورها، حضور و نقش پدر را پررنگ تر نشان می دهد.

این مراسم در تمام کشورها به یک شیوه و با مراسم و جشن های متفاوتی برگزار می شود. صبحانه ای آماده در تخت، هدیه ای کوچک، دسته ای گل، یک کارت تبریک و صرف یک وعده غذایی در کنار هم به مناسبت روز پدر تقریبا در کشورهای مختلف انجام می شود. در برخی کشورها در این روز فقط به پدر تبریک گفته نمی شود؛ پدربزرگ یا حتی فردی که پدر خانواده را بزرگ کرده و دایی و عمو هم در همین جایگاه قرار می گیرند و به آنها تبریک گفته می شود.

در بعضی کشورها مثل آفریقای جنوبی، انگلیس، استرالیا و ایرلند، برنامه های خاصی در شهرداری ها یا مدارس به این منظور انجام می شود. هدف از گرامیداشت این روز شادی و خوردن خوراکی های متنوع و هدیه دادن با هدف ارج نهادن به جایگاه پدر و آموزش آن به بچه هاست.

مریم منصوری
مهدیه آقازمانی
اقدس عارف
پروانه شهرکی
روزنامه سلامت ( www.salamat.ir )

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر